Αμερικανοί ερευνητές συμπέραναν ότι η κατανάλωση αναψυκτικών ή άλλων ποτών και ροφημάτων με ζάχαρη συνδέεται με την ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2, όχι όμως και η κατανάλωση αναψυκτικών με τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, τσαγιού ή καφέ. Όπως σημειώνουν οι επιστήμονες στο «The American Journal of Clinical Nutrition» τα συμπεράσματά τους προέκυψαν μετά από 20ετή μελέτη σε περισσότερους από 40.000 άνδρες. Η αντικατάσταση των αναψυκτικών με ζάχαρη με τις …διαιτητικές εκδοχές τους φαίνεται λοιπόν να αποτελεί μια ασφαλή και υγιεινή εναλλακτική, σημειώνουν οι ερευνητές.
«Υπάρχουν πολλές επιλογές που μπορεί να κάνει κάποιος για να αποφύγει την κατανάλωση αναψυκτικών με ζάχαρη» είπε ο δρ Φρανκ Χου, εκ των συγγραφέων της νέας μελέτης και προσθέτει: «Ισως η κατανάλωση αναψυκτικών light να μην αποτελεί την καλύτερη εναλλακτική επιλογή, ωστόσο η μέτρια κατανάλωση τέτοιου είδους αναψυκτικών δεν φαίνεται να έχει βλαβερή επίδραση στην υγεία».
Προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι τα άτομα που πίνουν σε τακτική βάση αναψυκτικά διαίτης αντιμετωπίζουν αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη σε σύγκριση με όσα απέχουν από αναψυκτικά τα οποία περιέχουν τεχνητές γλυκαντικές ουσίες. Η νέα μελέτη δείχνει όμως ότι η σύνδεση μεταξύ light αναψυκτικών και διαβήτη είναι το αποτέλεσμα άλλων παραγόντων όπως το περιττό βάρος.
Οι ερευνητές παρακολούθησαν 40.000 άνδρες μεταξύ του 1986 και του 2006. Σε αυτό το διάστημα οι εθελοντές συμπλήρωναν τακτικά ερωτηματολόγια σχετικά με την κατάσταση της υγείας τους και τις διατροφικές συνήθειές τους, συμπεριλαμβανομένης της κατανάλωσης αναψυκτικών με ζάχαρη αλλά και αναψυκτικών διαίτης.
Το 7% των συμμετεχόντων διαγνώσθηκε με διαβήτη κατά τη διάρκεια της μελέτης. Όπως προέκυψε οι άνδρες που έπιναν τα περισσότερα αναψυκτικά με ζάχαρη – ένα κουτάκι αναψυκτικό την ημέρα κατά μέσο όρο – αντιμετώπιζαν 16% περισσότερες πιθανότητες να διαγνωσθούν με διαβήτη σε σύγκριση με όσους δεν έπιναν τέτοια αναψυκτικά. Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η κατανάλωση φρουτοποτών με ζάχαρη όπως η λεμονάδα αλλά χωρίς ανθρακικό, δεν σχετιζόταν με υψηλότερο κίνδυνο διαβήτη.
Σε ό,τι αφορά τα light αναψυκτικά, όταν δεν λαμβάνονταν υπόψη άλλοι παράγοντες αύξησης του κινδύνου για διαβήτη, τότε φαινόταν πράγματι να υπάρχει σύνδεση μεταξύ της κατανάλωσής τους και της εμφάνισης της νόσου. Όταν όμως λαμβάνονταν υπόψη παράμετροι όπως το βάρος, η αρτηριακή πίεση και η χοληστερόλη τότε η σύνδεση μεταξύ των αναψυκτικών διαίτης και του διαβήτη εξαφανιζόταν.
Αξίζει να τονιστεί ότι η κατανάλωση καφέ σε ημερήσια βάση, είτε με είτε χωρίς καφεΐνη, φάνηκε από τη μελέτη να συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο διαβήτη, ενδεχομένως χάρη στις αντιοξειδωτικές ουσίες που περιέχει ο καφές.
Ίσως σας ενδιαφέρουν:
Σχετικά άρθρα:
- Τα πολλά αναψυκτικά ή φρουτοποτά με ζάχαρη προκαλούν υπέρταση
- Η ζάχαρη αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου
- Τα αναψυκτικά με προσθήκη ζάχαρης προκαλούν καρκίνο στο πάγκρεας
- Τα αναψυκτικά προκαλούν καρκίνο στο πάγκρεας
- Εντοπίστηκαν 10 γονίδια που συνδέονται με τον διαβήτη 2
- Η φρουκτόζη κατηγορείται ως αιτία του διαβήτη τύπου 2
- Η ζάχαρη μπορεί να είναι εθιστική σαν ναρκωτικό
- Έχετε νεύρα; Φάτε μια κουταλιά ζάχαρη!
- Σπανάκι και πράσινα λαχανικά εναντίον διαβήτη τύπου 2
- Το παλμιτολεϊκό οξύ που περιέχεται στα γαλακτοκομικά, ενδέχεται να προτατεύει από τον διαβήτη
- Τα τρόφιμα “χωρίς ζάχαρη” κάποιες φορές ανεβάζουν το σάκχαρο του αίματος
- Καφές και τσάi απομακρύνουν τον διαβήτη τύπου 2
- Τα κορεσμένα λιπαρά συμβάλλουν στην εμφάνιση διαβήτη τύπου 2
- Η ζάχαρη κάνει πιο αποτελεσματικά τα αντιβιοτικά
- H βιταμίνη C μπορεί να εμποδίζει τον διαβήτη 2
Καθημερινά βομβαρδιζόμαστε με πορίσματα για τη διατροφή. Αλλά συχνά οι πληροφορίες είναι αντιφατικές και προκαλούν σύγχυση. Το πολύπλοκο αυτό τοπίο ξεδιαλύνει το βιβλίο του Ζήση Ψάλλα, Πολύ Πιθανό Αλλά Όχι Αποδεδειγμένο - Κυνηγώντας την υγιεινή διατροφή, το οποίο παρουσιάζει βήμα-βήμα τις ανακαλύψεις της διατροφικής επιστήμης (εκδόσεις Αρχιπέλαγος).