Πολλές πρόσφατες μελέτες μαρτυρούν ότι οι «γευστικές» τροφές που είναι παραγεμισμένες με ζάχαρη εθίζουν τον εγκέφαλό μας όπως ακριβώς τα ναρκωτικά και μας οδηγούν στην παχυσαρκία. Μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2010 από ειδικούς του Ερευνητικού Ινστιτούτου Scripps στη Φλόριδα και η οποία διεξήχθη σε αρουραίους έδειξε ότι διάφορες γλυκιές επεξεργασμένες τροφές αλλάζουν την «καλωδίωση» του εγκεφάλου. Στο πλαίσιο της μελέτης μετρήθηκε η δραστηριότητα περιοχών του εγκεφάλου που εμπλέκονται στην ανταμοιβή και στην ευχαρίστηση. Οι μετρήσεις έγιναν μέσω της χρήσης ηλεκτροδίων ενόσω τα πειραματόζωα βρίσκονταν κλεισμένα σε κλουβιά μαζί με τα γλυκά παχυντικά εδέσματά τους.
Δεν άργησε να φανεί ότι τα ζώα που είχαν πρόσβαση στις γλυκές τροφές έγιναν παχύσαρκοι. Οι επιστήμονες ανέφεραν στη δημοσίευσή τους στην επιθεώρηση «Nature Neuroscience» ότι τα μοτίβα δραστηριότητας του εγκεφάλου των ζώων ήταν ίδια με εκείνα που εμφανίζουν τα άτομα που κάνουν χρήση κοκαΐνης.
Την επίδραση που έχει η ζάχαρη στον εγκέφαλο αναζήτησαν από την πλευρά τους ψυχολόγοι του Πανεπιστημίου Πρίνστον. Οι επιστήμονες θέλησαν να ανακαλύψουν αν οι αρουραίοι μπορούσαν να εθιστούν σε διάλυμα ζαχαρόνερου που περιείχε ζάχαρη σε ποσοστό της τάξεως του 10% (όσο περίπου περιέχεται στα περισσότερα αναψυκτικά). Οπως είδαν, η κατανάλωση του ζαχαρόνερου μια στο τόσο δεν προκαλούσε προβλήματα στα ζώα. Ωστόσο, τα αποτελέσματα ήταν δραματικά όταν οι αρουραίοι άρχισαν να πίνουν το διάλυμα της ζάχαρης κάθε μέρα. Σε μάκρος χρόνου κατανάλωναν όλο και περισσότερο ζαχαρόνερο ενώ απομακρύνονταν από τη κανονική διατροφή τους. Παράλληλα παρουσίασαν συμπτώματα στέρησης, όπως άγχος και τρόμο, όταν μπήκε «φρένο» στην επίδραση της ζάχαρης στον εγκέφαλό τους μέσω ενός φαρμάκου. Ο γλυκός εθισμός των ζώων αποτυπώθηκε μάλιστα στον εγκέφαλό τους, καθώς εμφανίστηκαν αλλαγές στα επίπεδα της ντοπαμίνης, παρόμοιες με εκείνες που καταγράφονταν σε άλλα πειράματα σε ζώα που είχαν εθιστεί σε ναρκωτικές ουσίες.
Ίσως σας ενδιαφέρουν:
Σχετικά άρθρα:
- Η ζάχαρη μπορεί να είναι εθιστική σαν ναρκωτικό
- Η ζάχαρη αυξάνει τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου
- Τα αναψυκτικά με ζάχαρη συνδέονται με τον διαβήτη
- Τα πολλά αναψυκτικά ή φρουτοποτά με ζάχαρη προκαλούν υπέρταση
- Η ζάχαρη κάνει πιο αποτελεσματικά τα αντιβιοτικά
- Έχετε νεύρα; Φάτε μια κουταλιά ζάχαρη!
- Δεν βλάπτει μόνο η ζάχαρη αλλά και τα υποτατάστατά της!
- Τα τρόφιμα “χωρίς ζάχαρη” κάποιες φορές ανεβάζουν το σάκχαρο του αίματος
- Γιατί τα φαγητά στο αεροπλάνο είναι άνοστα!
- Η τερηδόνα είναι …κολλητική
- Γιατί η βιταμίνη C δεν είναι τόσο καλή όσο το …πορτοκάλι
- Ο πόνος μπορεί να είναι μεταδοτικός
- Η μοναξιά είναι επιβλαβής για την υγεία
Καθημερινά βομβαρδιζόμαστε με πορίσματα για τη διατροφή. Αλλά συχνά οι πληροφορίες είναι αντιφατικές και προκαλούν σύγχυση. Το πολύπλοκο αυτό τοπίο ξεδιαλύνει το βιβλίο του Ζήση Ψάλλα, Πολύ Πιθανό Αλλά Όχι Αποδεδειγμένο - Κυνηγώντας την υγιεινή διατροφή, το οποίο παρουσιάζει βήμα-βήμα τις ανακαλύψεις της διατροφικής επιστήμης (εκδόσεις Αρχιπέλαγος).