Προκαλεί αύξηση βάρους η φρουκτόζη;

Καναδοί ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η φρουκτόζη που εμπεριέχεται σε τρόφιμα και ροφήματα δεν αυξάνει το σωματικό βάρος, συγκριτικά με τη γλυκόζη. Από την άλλη μεριά βέβαια, όταν οι συμμετέχοντες στη μελέτη ακολούθησαν μια διατροφή με επιπλέον θερμίδες καταναλώνοντας επεξεργασμένη φρουκτόζη, τελικά πήραν επιπλέον κιλά. «Η φρουκτόζη δεν διαφέρει σημαντικά από οποιαδήποτε άλλη πηγή υδατανθράκων», εξηγεί ο Δρ Τζον Σιεβενπάιπερ. «Η μελέτη παρέχει αξιόπιστα αποτελέσματα ότι η φρουκτόζη από μόνη της δεν συντελεί στην αύξηση του σωματικού βάρους αλλά μόνο όταν παρέχει στον οργανισμό επιπλέον θερμίδες”.

Αρκετές επιστημονικές ομάδες ανά τον κόσμο μελετούν την φρουκτόζη και τον ρόλο της στην αποθήκευση λίπους και αύξηση του βάρους ταχύτερα, απ’ ότι άλλοι υδατάνθρακες.  Για παράδειγμα, ο δρ Φρανκ Χου, διατροφολόγος στη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ στη Μασαχουσέτη λέει ότι η φρουκτόζη μπορεί να αυξήσει το λίπος στην κοιλιακή χώρα και τα όργανα της κοιλιάς, συγκριτικά με την γλυκόζη. Το κοιλιακό λίπος έχει αποδειχθεί ότι σχετίζεται με τα καρδιακά νοσήματα και τον διαβήτη τύπου 2.

Ο Δρ Σιεβενπάιπερ και οι συνεργάτες του επαναξιολόγησαν όλες τις σχετικές μελέτες επί του θέματος (γινόταν σύγκριση της αύξησης βάρους σε άτομα που είχαν κάνει διατροφή με υψηλή περιεκτικότητα σε φρουκτόζη ή άλλους υδατάνθρακες, κυρίως άμυλο ή γλυκόζη). Σε 31 έρευνες είχαν συμμετάσχει συνολικά 637 άτομα, και όλοι έτρωγαν ίδιο αριθμό θερμίδων, αλλά η ομάδα της φρουκτόζης κατά μέσο όρο αντλούσε το 17% των συνολικών θερμίδων από τον εν λόγω υδατάνθρακα. Οι συμμετέχοντες είχαν είτε φυσιολογικό, είτε  ήταν παχύσαρκοι. Ορισμένα από τα διατροφικά σχήματα είχαν σχεδιαστεί έτσι ώστε να προάγουν την απώλεια βάρους, ενώ άλλα την διατήρηση ή αύξηση του.

Σε διάστημα τεσσάρων εβδομάδων, δεν διαπιστώθηκε διαφορά ως προς την απώλεια ή αύξηση του βάρους μεταξύ των συμμετεχόντων, αναφέρουν οι ερευνητές.  Σε άλλες 10 μελέτες, με 119 συμμετέχοντες, η ομάδα με υψηλή κατανάλωση φρουκτόζης, έτρωγε επιπλέον ζάχαρη απ’ ότι οι συμμετέχοντες που έκαναν μια «κανονική» διατροφή, που μεταφραζόταν σε διπλάσια ποσότητα ζάχαρης, συγκριτικά με άτομα που κατανάλωναν ίδιες θερμίδες.

Στο διατροφικό αυτό σχήμα, κατά μέσο όρο σε μιάμιση εβδομάδα, οι συμμετέχοντες που έτρωγαν και έπιναν περισσότερη ζάχαρη, πήραν 544 γραμμάρια περισσότερα από τους λοιπούς συμμετέχοντες.

Όπως εξηγούν οι ερευνητές δεν είναι η φρουκτόζη από μόνη της που προκαλεί την αύξηση του βάρους. Μια πηγή θερμίδων δεν μπορεί να προκαλέσει αύξηση βάρους. Ωστόσο, το σύνολο των καταναλισκόμενων θερμίδων τελικά συντελεί σε περιττά κιλά.

Όπως εξηγεί ο Δρ Σιεβενπάιπερ, σύμφωνα με μια επιστημονική θεραπεία ο τρόπος που η φρουκτόζη μεταβολίζεται από το συκώτι, καθιστά τα άτομα που υπερκαταναλώνουν φρουκτόζη να αποκτούν αντίσταση ινσουλίνης, εν αντιθέσει με αυτούς που προτιμούν άλλους υδατάνθρακες.Η καναδική ομάδα δεν μελέτησε τα επίπεδα ινσουλίνης στους συμμετέχοντες και έτσι δεν υπάρχουν παρατηρήσεις για τις επιπτώσεις της φρουκτόζης στην ινσουλίνη.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης