Τα ωμέγα-3 μειώνουν το β-αμυλοειδές

Η κατανάλωση ψαριών και άλλων τροφών πλούσιων σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (όπως είναι ορισμένα αυγά) μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης της νόσου Αλτσχάιμερ. Αυτό δείχνει μια νέα μελέτη ειδικών από το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Κολούμπια στη Νέα Υόρκη, επικεφαλής της οποίας ήταν ο Eλληνας δρ Νικόλαος Σκαρμέας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματά της μελέτης που δημοσιεύονται στην επιθεώρηση «Νeurology» τα ωμέγα-3, τα οποία έχουν αντιφλεγμονώδη δράση, φαίνεται ότι μειώνουν στο αίμα τα επίπεδα της πρωτεΐνης που ονομάζεται β-αμυλοειδές η συσσώρευση της οποίας θεωρείται «ένοχη» για Αλτσχάιμερ.

Το β-αμυλοειδές

Οι ερευνητές μελέτησαν 1.219 Αμερικανούς άνω των 65 ετών που δεν έπασχαν από άνοια. Οι συμμετέχοντες ρωτήθηκαν σχετικά με τη διατροφή τους ενώ έδωσαν και δείγμα αίματος προκειμένου να γίνει μέτρηση της πρωτεΐνης β-αμυλοειδές.

Όπως προέκυψε, τα άτομα που κατανάλωναν τα περισσότερα ωμέγα-3 είχαν και τα χαμηλότερα επίπεδα β-αμυλοειδούς στο αίμα τους. Συγκεκριμένα η πρόσληψη ενός επιπλέον γραμμαρίου ω-3 ημερησίως σε σχέση με τη μέση ποσότητα ημερήσιας πρόσληψης των συμμετεχόντων συνδεόταν με μείωση της τάξεως του 20%-30% στα επίπεδα β-αμυλοειδούς στοαίμα

Τα επίπεδα της πρωτεΐνης στο αίμα πιστεύεται ότι αντικατοπτρίζουν εκείνα του εγκεφάλου, σύμφωνα με τον δρα Σκαρμέα. «Δεν είναι εύκολο να μετρήσουμε το β-αμυλοειδές στον εγκέφαλο, είναι όμως σχετικά εύκολο να μετρήσουμε τα επίπεδα της πρωτεΐνης στο αίμα – μια μέτρηση που ως έναν βαθμό σχετίζεται με τα επίπεδα εναπόθεσης β-αμυλοειδές και στον εγκέφαλο» είπε ο ερευνητής και προσέθεσε ότι «ο προσδιορισμός μέσω καινούργιων ερευνών σχετικά με το αν τα ωμέγα-3 ή άλλα θρεπτικά συστατικά συνδέονται πράγματι με το β-αμυλοειδές στον εγκέφαλο ή στο νωτιαίο υγρό αναμένεται να ενισχύσει τη γνώση μας σχετικά με την ευεργετική επίδραση τροφών στην πρόληψη της άνοιας».

Μελέτη σε 10 θρεπτικά συστατικά

Η ερευνητική ομάδα διερεύνησε τη σχέση 10 διαφορετικών θρεπτικών συστατικών με τα επίπεδα β-αμυλοειδούς στο αίμα και συγκεκριμένα των κορεσμένων λιπαρών οξέων, των ωμέγα-3 και των ωμέγα-6 λιπαρών οξέων, των μονοακόρεστων λιπαρών οξέων, των βιταμινών Ε, C, D και Β12, του φυλλικού οξέος και της β-καροτίνης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν φάνηκε να υπάρχει επίδραση άλλων θρεπτικών συστατικών πλην των ωμέγα-3 στο β-αμυλοειδές στο αίμα. Πάντως, η επίδραση των ωμέγα-3 στα επίπεδα της πρωτεΐνης συνέχισε να ισχύει ακόμη και όταν ελήφθησαν υπόψη άλλοι παράγοντες που σχετίζονται με τον κίνδυνο Αλτσχάιμερ, όπως η ύπαρξη μιας συγκεκριμένης εκδοχής του γονιδίου ΑΡΟΕ.

Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα περιέχονται κυρίως σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, οι σαρδέλες, ο κολιός και η ρέγγα αλλά σε μικρότερες ποσότητες και σε ξηρούς καρπούς και λαχανικά όπως το σπανάκι και τα λαχανάκια Βρυξελλών. Περιέχονται επίσης στα φυτικά έλαια.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης