Οι μικρές αλλαγές κάνουν τη διαφορά στο αδυνάτισμα

Σύμφωνα με τον καθηγητή James O. Hill, PhD, της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Κολοράντο, στο Ντένβερ των ΗΠΑ, οι μικρές αλλαγές στην καθημερινή πρόσληψη θερμίδων και τη σωματική δραστηριότητα μπορούν να βοηθήσουν τον ενήλικο πληθυσμό της Ευρώπης να καταπολεμήσει την παχυσαρκία.

Αναποτελεσματικές οι δίαιτες πείνας

Η έρευνα σχετικά με το ενεργειακό ισοζύγιο δείχνει ότι το ανθρώπινο σώμα αντιδρά άμεσα στη μείωση της ενεργειακής πρόσληψης (δηλαδή των θερμίδων) με το να προσπαθεί να «διατηρήσει» τα ενεργειακά του αποθέματα.

«Λίγοι άνθρωποι μπορούν να διατηρήσουν σημαντικούς περιορισμούς στη διατροφή τους – όπως μια ολιγοθερμιδική δίαιτα – για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα, γιατί είμαστε προγραμματισμένοι για επιβίωση και όχι για λιμοκτονία» τονίζει ο καθηγητής Hill.

Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, σε εκδήλωση που υποστήριξε η Διεθνής Ένωση Γλυκαντικών (International Sweeteners Association), στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συνεδρίου για την Παχυσαρκία (ECO 2013), με τίτλο «Μικρές αλλαγές, μεγάλη διαφορά: μια καινοτόμος προσέγγιση στην απώλεια βάρους με διάρκεια», χαρακτήρισε ως υπεραπλούστευση την παρούσα τάση να επικεντρωνόμαστε σε ένα μόνο αίτιο για τα αυξανόμενα επίπεδα της παχυσαρκίας.

Η αιτία για τη συνεχή αύξηση βάρους δεν είναι η υπερφαγία, ούτε ο καθιστικός τρόπος ζωής μεμονωμένα, αλλά ένας συνδυασμός κατανάλωσης φαγητού και έλλειψης επαρκούς άσκησης.

Μικρές βιώσιμες αλλαγές στη δίαιτα

«H λύση είναι μια καινοτόμος προσέγγιση με μικρές και βιώσιμες αλλαγές στη δίαιτά μας και στη σωματική μας δραστηριότητα. Όταν οι αλλαγές αυτές γίνουν μέρος της καθημερινότητάς μας, επωφελούμαστε χωρίς να νιώθουμε στέρηση». Σύμφωνα με τον καθηγητή Hill, στοιχεία από το Εθνικό Μητρώο Ελέγχου Βάρους της Αμερικής (National Registry of Weight Control) δείχνουν ότι οι περισσότεροι από όσους διατηρούν μακροπρόθεσμα την απώλεια βάρους υιοθετούν αυτή την προσέγγιση.

Ο καθηγητής Hill ονομάζει τις αλλαγές που χρειάζονται για τη μείωση του σωματικού βάρους ως το «ενεργειακό κενό» (“energy gap”). Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν μικρές αλλαγές, όπως το περπάτημα 2 χιλιομέτρων κάθε μέρα ή να «τρώει έξυπνα» αντικαθιστώντας καθημερινά μία ή δύο διατροφικές επιλογές υψηλής θερμιδικής αξίας με άλλες χαμηλότερου θερμιδικού περιεχομένου. Οι άνθρωποι βρίσκουν την προσέγγιση αυτή πολύ πιο εφικτή, καθώς μπορούν να κάνουν μικρές αλλαγές με επιτυχία. Και με την πάροδο του χρόνου, πολλές μικρές αλλαγές μπορούν να οδηγήσουν σε μία σημαντική διαφορά.

Περισσότερος από τον μισό (52%) ενήλικο πληθυσμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι υπέρβαρος ή παχύσαρκος, σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OECD). Τα ποσοστά παχυσαρκίας διαφοροποιούνται ανά χώρα, από χαμηλά επίπεδα 8% στη Ρουμανία (και Ελβετία) μέχρι άνω του 25% σε Ουγγαρία και Ηνωμένο Βασίλειο (26.1%).

Μειώστε τη ζάχαρη, είναι εύκολο

Σύμφωνα με τον καθηγητή Hill οι ολιγοθερμιδικές γλυκαντικές ύλες που αντικαθιστούν τη ζάχαρη έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν στη μακροπρόθεσμη διαχείριση βάρους. Προσφέρουν στους καταναλωτές την ικανοποίηση να απολαμβάνουν τη γλυκιά γεύση χωρίς πρόσθετες θερμίδες. Πρόκειται για μια εύκολη στρατηγική που οδηγεί σε μείωση του βάρους.

Ο καθηγητής Hill είναι συνιδρυτής του Εθνικού Μητρώου Ελέγχου Βάρους (National Registry of Weight Control), το οποίο καταγράφει τα άτομα στις ΗΠΑ τα οποία έχουν επιτυχώς διατηρήσει μειωμένο σωματικό βάρος. Είναι επίσης, συνιδρυτής του «America on the Move» μιας εθνικής πρωτοβουλίας πρόληψης της αύξησης σωματικού βάρους, ενώ έχει διατελέσει πρόεδρος του Αμερικανικού Συλλόγου για τη Διατροφή (American Society for Nutrition).

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης