Χρειάζονται μήνες συστηματικής άσκησης για την αντιμετώπιση της αϋπνίας

aypnia askhshΈχει γραφτεί πολλές φορές ότι η συστηματική άσκηση μπορεί να αποτελεί αντίδοτο στην αϋπνία και σε άλλα προβλήματα που σχετίζονται με τον ύπνο. Όμως φαίνεται πως αυτή η θετική επίδραση της άσκησης αρχίζει να υφίσταται μετά από τους πρώτους τέσσερις μήνες συστηματικής γυμναστικής.

Αυτό ανακάλυψε σε μελέτη της η δρ Κέλι Γκλέιζερ Μπάρον, κλινική ψυχολόγος και ερευνήτρια του ύπνου στην Ιατρική Σχολή Feinberg του Πανεπιστημίου Northwestern. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στην «Επιθεώρηση Κλινικής Ιατρικής του Υπνου» (JCSM).

Γυμναστική και ύπνος

Η Μπάρον αποφάσισε να εξετάσει την επίδραση της άσκησης στον ύπνο ύστερα από παράπονα των ασθενών της οι οποίοι της έλεγαν ότι ενώ γυμνάζονταν σκληρά, δεν κατάφερναν να κοιμηθούν καλύτερα τη νύχτα.

Έτσι η Μπάρον αποφάσισε να επανεξετάσει μια μελέτη που διεξήχθη το 2010. Σ’ αυτό το πείραμα είχε συμμετάσχει μια ομάδα γυναικών, ηλικίας κυρίως άνω των 60 ετών, που είχαν διαγνωσθεί με αϋπνία. Οι ερευνητές είχαν χωρίσει τις γυναίκες σε δύο ομάδες, η μία εκ των οποίων δεν άλλαξε κάτι στη ζωή της ενώ η άλλη άρχισε να γυμνάζεται 3-4 φορές την εβδομάδα επί 30 λεπτά κάθε φορά. Οι γυναίκες είτε έκαναν είτε στατικό ποδήλατο είτε περπατούσαν σε κυλιόμενο διάδρομο.

Ύστερα από 16 εβδομάδες, όσες γυναίκες γυμνάζονταν κοιμόντουσαν κατά μέσον όρο 45 έως 60 λεπτά περισσότερο τη νύχτα, ξυπνούσαν λιγότερο στον ύπνο τους, κοιμόντουσαν πιο βαθιά και ένιωθαν λιγότερη υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας.

Όταν η Μπάρον ανέλυσε τα ημερολόγια ύπνου και γυμναστικής που καθημερινά συμπλήρωναν οι γυναίκες, ανακάλυψε ότι τους δύο πρώτους μήνες γυμναστικής δεν υπήρχε καμιά βελτίωση στον ύπνο, ενώ χρειάσθηκαν συνολικά τέσσερις μήνες για να βελτιωθεί η αϋπνία τους.

Το ενδιαφέρον είναι ότι οι γυναίκες σπάνια ανέφεραν ότι κοιμόντουσαν καλύτερα τις ημέρες που είχαν γυμναστεί απ’ ό,τι τις ημέρες της ανάπαυλας. Επιπλέον, όταν έμεναν άυπνες μια νύχτα, την επομένη μέρα σχεδόν πάντα γυμνάζονταν λιγότερο απ’ όσο έπρεπε. Δηλαδή, ο κακός ύπνος είχε την τάση να πλήττει τη διάρκεια της άσκησης την επόμενη ημέρα ενώ η πλήρης γυμναστική σπάνια βελτίωνε την ποιότητα του ύπνου το ίδιο βράδυ.

Χρειάζονται τέσσερις μήνες

Σε πρώτη ανάγνωση, τα ευρήματα αυτά μοιάζουν αποθαρρυντικά για το ρόλο της άσκηση στον ύπνο και αντικρούουν συμπεράσματα άλλων μελετών που έδειξαν ότι η συστηματική γυμναστική βελτιώνει τη διάρκεια και την ποιότητα του ύπνου.

Όμως η Μπάρον εξηγεί ότι οι περισσότερες μελέτες αυτού του είδους έχουν διεξαχθεί σε ανθρώπους χωρίς προβλήματα ύπνου. Οι πάσχοντες από αϋπνία ή άλλη διαταραχή ύπνου «είναι διαφορετικοί από νευρολογικής άποψης, διότι έχουν υπερδιέγερση του συστήματος του στρες».Αυτό, λοιπόν, που υποδηλώνουν τα νέα ευρήματα είναι ότι «μόνο αν επιμείνει κάποιος μπορεί με τον καιρό να αλλάξει αυτό το σύστημα ώστε να αντιμετωπιστεί η αϋπνία».

«Πιθανόν να χρειασθούν μήνες συστηματικής γυμναστικής, στο τέλος όμως οι πάσχοντες από αϋπνία θα κοιμούνται πάνω από 45 λεπτά περισσότερο τη νύχτα. Το όφελος είναι εφάμιλλο, αν όχι καλύτερο, με αυτό που προσφέρουν τα φάρμακα και οι περισσότερες υπάρχουσες θεραπείες».

Αν και οι εθελοντές της μελέτης ήταν γυναίκες, η Μπάρον πιστεύει ότι το συμπέρασμα ισχύει και για τους άνδρες.

 

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης