Η άσκηση προλαμβάνει την υπέρταση

piesh aimatos1Κινέζοι ερευνητές συμπεραίνουν σε μια μετα-ανάλυσή τους ότι η σωματική άσκηση διατηρεί την αρτηριακή πίεση σε φυσιολογικά επίπεδα και δεν την αφήνει να αυξηθεί. Το συμπέρασμα αυτό δεν είναι καινούργιο καθώς πολλές μελέτες έχουν δείξει ότι η γυμναστική ρυθμίζει την υπέρταση.

Ένα άτομο έχει υπέρταση όταν η συστολική αρτηριακή πίεση (η μεγάλη) ξεπερνά τα 14 mm Hg ή όταν η διαστολική πίεση του αίματος (μικρή) ξεπερνά τα 9 mm Hg. Επειδή η υπέρταση δεν παρουσιάζει συμπτώματα, συχνά η διάγνωση και η θεραπεία της καθυστερεί. Όμως αποτελεί ένα σοβαρό κίνδυνο για έμφραγμα ή εγκεφαλικό. Η υπέρταση οφείλεται σε πολλούς παράγοντες όπως είναι η αύξηση του σωματικού βάρους, η κατανάλωση αλατιού, η καθιστική ζωή και η κληρονομικότητα.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η τακτική άσκηση έχει ως αποτέλεσμα τη  μείωση της μεγάλης πίεσης κατά 3-4 mm Ηg και τη μείωση της μικρής πίεσης κατά 2-3 mm Ηg. Η αεροβική άσκηση είναι αυτή κυρίως δρα ευεργετικά για την καρδιά και τα αγγεία του σώματος. Η μείωση της συστολικής πίεσης κατά 2 mm Ηg μειώνει τον κίνδυνο για έμφραγμα κατά 9% και τον κίνδυνο για εγκεφαλικό κατά 14%.

Το συμπέρασμα της κινεζικής μελέτης είναι ότι όσοι ασκούνται πάνω από 4 ώρες την εβδομάδα, έχουν 20% μικρότερο κίνδυνο να παρουσιάσουν υψηλή πίεση του αίματος, σε σχέση με όσους ασκούνται λιγότερο από μια ώρα την εβδομάδα. Αυτοί που ασκούνται 1-3 ώρες την εβδομάδα, έχουν 11% μικρότερο κίνδυνο για υψηλή πίεση του αίματος.

Οι επιστήμονες της Σχολής Δημόσιας Υγείας του πανεπιστημίου Σαντόνγκ, με επικεφαλής τον αναπληρωτή καθηγητή Γουέι Μα, έκαναν αξιολόγησαν 13 δημοσιευμένες μελέτες που αφορούσαν συνολικά σχεδόν 137.000 άτομα σε ΗΠΑ, Ευρώπη και Ανατολική Ασία και από τους οποίους τα 15.600 εμφάνισαν υπέρταση κάποια στιγμή στη ζωή τους.

Η ένταση της άσκησης

Το ερώτημα είναι αν η άσκηση είναι ασφαλής στά άτομα που έχουν υπέρταση. Αυτοί που πάσχουν από σοβαρή υπέρταση θα πρέπει αρχικά να ασκούνται ήπια ή να αναστέλλουν τη σωματική άσκηση έως ότου ελεγχθεί η πίεσή τους σε κανονικά επίπεδα. Πρέπει επίσης να αποφεύγεται η άρση μεγάλων βαρών. Δεν υπάρχει όριο ηλικίας για την άσκηση αλλά θα πρέπει να υπάρχει μέριμνα για την ένταση των ασκήσεων. Αν τα άτομα είναι άνω των 65 χρόνων και νιώθουν ότι κουράζονται με την άσκηση, τότε πρέπει να προσαρμόσουν το πρόγραμμα στα μέτρα τους.

Ο τρόπος για να καθορίσει κανείς την ένταση της άσκησης που κάνει, είναι να μετρήσει τους παλμούς της καρδιάς αμέσως μετά την άσκηση.

Αν οι παλμοί είναι κάτω από το 60% της μέγιστης επιτρεπτής για την ηλικία του συχνότητας (αυτή βρίσκεται με την αφαίρεσης της ηλικίας του από τον αριθμό 220), τότε έχει εκτελέσει μια άσκηση ήπιας έντασης. Εάν οι παλμοί του είναι μεταξύ 60-80% της μέγιστης για την ηλικία του συχνότητας, τότε έχει εκτελέσει μια μέτριας έντασης άσκηση. Και τέλος, αν οι παλμοί του είναι πάνω από το 80% των μέγιστων επιτρεπτών για την ηλικία του, η άσκηση χαρακτηρίζεται ως έντονη.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης