Όραση και διατροφή

orash diatrofhΑυξανόμενες πηγές ερευνών δείχνουν ότι μια υγιεινή διατροφή και συγκεκριμένα ορισμένες φυτικές τροφές μπορούν να βοηθούν στην προστασία της όρασης.

Μία μεγάλη μελέτη – η έρευνα για τις παθήσεις των ματιών που σχετίζονται με την ηλικία (AREDS) – έδειξε την επίδραση των διατροφικών συμπληρωμάτων σε άτομα που διατρέχουν μεγάλο κίνδυνο να αναπτύξουν προχωρημένο στάδιο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας.

Τα άτομα που μετείχαν στην έρευνα μπόρεσαν να μειώσουν τον κίνδυνο εξέλιξης της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας καθώς και τον κίνδυνο απώλειας όρασης λαμβάνοντας ένα συνδυασμό βιταμίνης Α (βήτα καροτίνη), βιταμίνης C, βιταμίνης Ε, ψευδάργυρου και χαλκού. Αυτό το συμπλήρωμα διατροφής όμως δεν ωφέλησε τα άτομα στα αρχικά στάδια της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας ούτε επηρέασε την ανάπτυξη καταρράκτη.

Οι βιταμίνες C και Ε και τα καροτινοειδή, όπως είναι η βήτα καροτίνη, είναι αντιοξειδωτικά. Τα αντιοξειδωτικά είναι βιταμίνες, μέταλλα και ένζυμα που βοηθούν στη διατήρηση υγιών κυττάρων και ιστών καταπολεμώντας τις ελεύθερες ρίζες, τα ασταθή μόρια οξυγόνου που τραυματίζουν τα φυσιολογικά κύτταρα με μία διαδικασία που ονομάζεται οξείδωση. Η οξείδωση πιστεύεται ότι παίζει ρόλο στην ανάπτυξη του καταρράκτη, της εκφύλισης της ωχράς κηλίδας, του γλαυκώματος, καθώς και πολλών άλλων παθήσεων.

Οι επιστήμονες συνεχίζουν να εξετάζουν το ρόλο που παίζουν τα αντιοξειδωτικά στην πρόληψη των ασθενειών του ματιού.

Τα αντιοξειδωτικά

Μία άλλη έρευνα έδειξε ότι τα άτομα που καταναλώνουν συχνά πέντε ή περισσότερες μερίδες λαχανικών με σκουροπράσινα φύλλα, που είναι πλούσια στα καροτενοειδή λουτεΐνη και ζεαξανθίνη, διατρέχουν σημαντικά μικρότερο κίνδυνο να αναπτύξουν εκφύλιση της ωχράς κηλίδας σε σχέση με τους συμμετέχοντες στην έρευνα που έτρωγαν λιγότερο ή καθόλου από αυτά τα λαχανικά. Ωστόσο, υπάρχουν λίγες ενδείξεις ότι η λήψη λουτεΐνης σε χάπι ή μορφή συμπληρώματος έχει παρόμοια πλεονεκτήματα.

Η μείωση του κινδύνου επιτυγχάνεται γενικά με τροφές που περιέχουν αντιοξειδωτικά στη διατροφή σας για πολλά χρόνια. Ο καλύτερος τρόπος είναι να τρώτε μία ποικιλία τροφών, ιδιαίτερα φρούτα, λαχανικά και προϊόντα ολικής άλεσης.

Να προτιμάτε φρούτα και λαχανικά που είναι σκούρα πράσινα, σκούρα κίτρινα, κόκκινα και πορτοκαλί. Καλές επιλογές αποτελούν τα χόρτα, το σπανάκι, οι πράσινες και κόκκινες πιπεριές, τα καρότα, η λαχανίδα, το ελβετικό τεύτλο, το πεπόνι, το μάνγκο, η κολοκύθα, οι γλυκοπατάτες, τα λαχανάκια Βρυξελών, οι ντομάτες, οι φράουλες, τα πορτοκάλια και άλλα εσπεριδοειδή και το καρπούζι.

Αν ακολουθείτε μία ισορροπημένη διατροφή, το σώμα σας θα παίρνει όλα τα συστατικά που χρειάζεται. Μπορείτε να παίρνετε καθημερινά συμπληρώματα βιταμινών και μετάλλων, αλλά τα συμπληρώματα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν την κατανάλωση μίας ποικιλίας υγιεινών τροφών. Θυμηθείτε πάντως, ότι οι υπερβολικές δόσεις βιταμινών ή αντιοξειδωτικών μπορεί να έχουν επικίνδυνες παρενέργειες.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης