Το γέλιο μειώνει την κορτιζόλη και ενισχύει τη μνήμη

gelio mnhmh 4Μια νέα μελέτη από το Loma Linda University στην Καλιφόρνια, αποφαίνεται ότι η απώλεια μνήμης στους ηλικιωμένους, μπορεί να βελτιωθεί με το γέλιο.

Οι Αμερικανοί επιστήμονες λένε πως όταν γελάμε συντελούνται βιοχημικές αλλαγές που ενισχύουν την μνήμη μας αλλά και γενικότερα την υγεία. Παρατηρούν μάλιστα ότι το γέλιο οδηγεί στην παραγωγή εγκεφαλικών κυμάτων σε συχνότητες παρόμοιες με εκείνες που προκύπτουν στα άτομα που βρίσκονται σε κατάσταση διαλογισμού.

Η κορτιζόλη

Πολλές παλαιότερες μελέτες έχουν βρει ότι το πολύ άγχος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την υγεία ενός ατόμου καθώς συνδέεται με την ορμόνη του στρες, την κορτιζόλη η οποία όταν βρίσκεται μονίμως σε υψηλά επίπεδα μπορεί να επιφέρει σταδιακά εγκεφαλικές βλάβες. Το γέλιο μειώνει την κορτιζόλη και κατά συνέπεια τις εγκεφαλικές βλάβες, άρα βελτιώνει τη μνήμη ενός ατόμου.

Το στρες συνδέεται με μια σειρά θέματα υγείας όπως είναι η υψηλή αρτηριακή πίεση, ο αυξημένος κίνδυνος για καρδιακή προσβολή (έμφραγμα), το εγκεφαλικό επεισόδιο, η παχυσαρκία, η επιδείνωση των αλλεργιών και οι ψυχικές ασθένειες. Μπορεί επίσης να αδυνατίσει τη μνήμη, κάτι που αφορά ιδιαίτερα τους ηλικιωμένους, και να εμποδίσει τις ικανότητες μάθησης.

«Τα πράγματα είναι απλά, όσο λιγότερο στρες έχει κανείς τόσο καλύτερη μνήμη έχει», αναφέρει ο ερευνητής Λι Μπερκ που έλαβε μέρος στη μελέτη. «Το χιούμορ περιορίζει την καταστροφική δράση των ορμονών που σχετίζονται με το στρες όπως η κορτιζόλη η οποία επιδρά στους νευρώνες του ιππόκαμπου που σχετίζονται με τη μνήμη ενώ παράλληλα μειώνει τα επίπεδα της αρτηριακής πίεσης και αυξάνει τη ροή του αίματος, βελτιώνοντας τη διάθεσή μας».

«Το γέλιο – ή η απόλαυση του χιούμορ – αυξάνει την απελευθέρωση ενδορφινών και ντοπαμίνης στον εγκέφαλο, προσφέροντάς μας μια αίσθηση ικανοποίησης και ανταμοιβής. Αυτές οι ευεργετικές νευροχημικές αλλαγές, με τη σειρά τους, κάνουν το ανοσοποιητικό μας σύστημα να λειτουργεί καλύτερα», λέει ο δρ Μπεργκ.

Το γέλιο

Καθώς το γέλιο ανακουφίζει από το άγχος, οι ερευνητές που διεξήγαγαν τη μελέτη θέλησαν να ανακαλύψουν αν η απώλεια μνήμης στους ηλικιωμένους μπορεί πραγματικά να βελτιωθεί με το γέλιο.

Στο πλαίσιο της μελέτης τους, οι επιστήμονες έδειξαν αστεία βίντεο διάρκειας 20 λεπτών σε μια ομάδα υγιών ηλικιωμένων και σε μια ομάδα ηλικιωμένων με διαβήτη.

Και οι δύο ομάδες κλήθηκαν να συμπληρώσουν τεστ μνήμης και ελέγχθηκαν ως προς τις ικανότητές τους για μάθηση, οπτική αναγνώριση, και ανάκληση της μνήμης. Μετά από αυτό, μια τρίτη ομάδα ολοκλήρωσε τη δοκιμή, χωρίς να έχει δει τα αστεία βίντεο. Τα επίπεδα κορτιζόλης όλων των συμμετεχόντων μετρήθηκαν πριν και μετά τη δοκιμασία.

Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δύο ομάδες των συμμετεχόντων που είχαν παρακολουθήσει τα αστεία βίντεο είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης αργότερα, μαζί με βελτιώσεις στην οπτική αναγνώριση, στην ικανότητα μάθησης, και στην ανάκληση της μνήμης. Η ομάδα που είχε την μεγαλύτερη πτώση στην κορτιζόλη ήταν οι συμμετέχοντες που είχαν σακχαρώδη διαβήτη.

To χιούμορ ως θεραπεία

«Τα ευρήματα της μελέτης μας προσφέρουν πιθανά κλινικά οφέλη και δυνατότητες αποκατάστασης που θα μπορούσαν να βρουν εφαρμογή ιδιαίτερα σε περίπτωση ατόμων προχωρημένης ηλικίας», αναφέρει ο Μπερκ. «Παρά το γεγονός ότι τα ηλικιωμένα άτομα εμφανίζουν προβλήματα μνήμης που σχετίζονται με την προχωρημένη τους ηλικία, ευχάριστες συμπληρωματικές θεραπείες “χιούμορ” θα μπορούσαν να βοηθήσουν περαιτέρω τους συγκεκριμένους ασθενείς» καταλήγει ο ειδικός.

Βάζοντας το χιούμορ και το γέλιο στη ζωή, απελευθερώνονται ενδορφίνες στον εγκέφαλο, όπως συμβαίνει με την άσκηση. Επίσης, απελευθερώνεται ντοπαμίνη στον εγκέφαλο. Αυτές οι νευροχημικές αλλαγές του εγκεφάλου μπορούν να βελτιώσουν τη μνήμη και τελικά την υγεία ενός ατόμου. Να σημειωθεί ότι ο διαλογισμός είναι επίσης ένας αποδεδειγμένος τρόπος μείωσης της κορτιζόλης.

Ενώ η νέα μελέτη βρήκε ότι η απώλεια μνήμης μπορεί να βελτιωθεί με το γέλιο, άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η μνήμη ενός ατόμου μπορεί επίσης να ενισχυθεί και με άλλους τρόπους. Η άσκηση, τα παζλ, η ανάγνωση, ακόμα και η κατανάλωση καφεΐνης (ειδικά το πράσινο τσάι) έχουν μελετηθεί και μπορούν να ενισχύσουν τη μνήμη ενός ατόμου.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης