Οι τροφές με γεύση ουμάμι κόβουν την όρεξη

oumami orexhΒρετανοί ερευνητές λένε πως όσοι θέλουν να τρώνε λιγότερο και να χάσουν κιλά, πρέπει να φροντίσουν να βάλουν στη διατροφή τους περισσότερες τροφές με γεύση ουμάμι -αυτή που μας κάνει να μη μπορούμε να αντισταθούμε στο μπέικον.

Η γεύση ουμάμι (umami) περιγράφηκε για πρώτη φορά από τους Ιάπωνες και σημαίνει «νόστιμο» (αποδίδεται πάντως με τη λέξη «πικάντικο»). Αν και στην Ανατολή η γεύση αυτή είναι γνωστή εδώ και ένα αιώνα, παραμένει σχετικά νέα ιδέα στη Δύση, όπου αναγνωρίζονται επισήμως μόνο τέσσερις γεύσεις (πικρό, γλυκό, αλμυρό, ξινό). Η ουμάμι δίνει την “κρεάτινη” γεύση που αποκομίζουμε όταν τρώμε κρέας

Από τις ασιατικής προέλευσης τροφές, γεύση ουμάμι έχουν λ.χ. το μίσο και η σάλτσα σόγιας. Άλλα τρόφιμα με αντίστοιχη γεύση είναι οι ντομάτες, η παρμεζάνα, το καπνιστό ζαμπόν, το μοσχάρι, η σάλτσα στρειδιών, το κέτσαπ, οι ζωμοί κρεατικών, τα αποξηραμένα μανιτάρια του είδους shiitake, η μαρμίτα (marmite) και η vegemite.  Η μαρμίτα είναι ένα αγγλικό άλειμμα για το ψωμί, με χαρακτηριστική δυνατή, αλμυρή και πικάντικη γεύση, ενώ η vegemite είναι ένα αυστραλιανό άλειμμα με λαχανικά και μπαχαρικά, που μοιάζει με την μαρμίτα.

umami2555Κόβει την όρεξη

Σε μελέτη που πραγματοποίησαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Σάσεξ, με επικεφαλής τον καθηγητή Μάρτιν Γέομανς, και δημοσιεύθηκε στην Αμερικανική Επιθεώρηση Κλινικής Διατροφής (AJCN), διαπιστώθηκε ότι η κατανάλωση τροφών πλούσιων σε δύο ουσίες που προκαλούν την γεύση ουμάμι, οδηγεί σε μειωμένη πρόσληψη φαγητού, επειδή προκαλείται έντονο αίσθημα κορεσμού της πείνας.  Οι δύο ουσίες είναι η μονοφωσφορική ινοσίνη (IMP) και το μονονιτρικό άλας γλουταμινικού οξέος (MSG), που μπορεί να υπάρχουν εκ φύσεως στα τρόφιμα ή να προστεθούν ως ενισχυτικά γεύσης.

Στη μελέτη συμμετείχαν 27 άτομα που χωρίστηκαν σε δύο ομάδες. Η μια ομάδα έτρωγε για πρωινό λάϊτ ή παχυντική σούπα και η άλλη ομάδα έτρωγε το ίδιο πρωινό που όμως ήταν εμπλουτισμένο με μονοφωσφορική ινοσίνη και μονονιτρικό άλας γλουταμινικού οξέος. Οι ερευνητές κατέγραψαν στη συνέχεια πόσο φαγητό κατανάλωναν οι συμμετέχοντες στο μεσημεριανό γεύμα τους.

Διαπιστώθηκε πως όταν οι συμμετέχοντες έτρωγαν τη σούπα με γεύση ουμάμι, κατανάλωναν λιγότερο φαγητό στο επόμενο γεύμα τους.

Θα πρέπει να αναφερθεί πως είναι γνωστό εδώ και πολλά χρόνια ότι τη κατανάλωση κρέατος οδηγεί σε λιγότερες θερμίδες. Αυτό αποδιδόταν αποκλειστικά στις πρωτεΐνες αλλά φαίνεται πως κάποιο ρόλο παίζει και η γεύση του.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης