Δυσμηνόρροια (πόνοι περιόδου) και αντιμετώπιση

Δυσμηνόρροια σημαίνει πόνοι περιόδου κατά την έμμηνο ρύση, την περίοδο. Οι πόνοι περιόδου επηρεάζουν τα τρία τέταρτα των γυναικών, ιδίως των εφήβων και των νεότερων γυναικών. Η αντιμετώπιση αφορά φάρμακα, κατάλληλη διατροφή και ζεστά επιθέματα.

tíðaver5555555kirΠερίπου το 75% των γυναικών αναπαραγωγικής ηλικίας έχει βιώσει πόνους περιόδου. Δίνοντας συμβουλές από νωρίς στη ζωή μιας γυναίκας, μπορεί αυτή να τη βοηθηθεί να αντιμετωπίσει σωστά τη δυσμηνόρροια.

Κάθε γυναίκα βιώνει διαφορετικά την περίοδο που έχει κάθε μήνα. Ορισμένες γυναίκες έχουν έντονους πόνους με αποτέλεσμα να περνούν ένα μεγάλο μέρος του χρόνου τους στο κρεβάτι, παίρνοντας παυσίπονα.

Τα συμπτώματα

Πόνος, κράμπες στην κοιλιά, ναυτίες, πονοκέφαλος, εμετοί, διάρροιες στην έναρξη της περιόδου είναι μερικά από τα συμπτώματα, της δυσμηνόρροιας. Μερικές γυναίκες λένε πως δεν υπάρχει τελικά καμία λύση στο πρόβλημά τους.

O πόνος μπορεί να είναι περιοδικός και συνήθως χειρότερος όταν η ροή του αίματος είναι στο αποκορύφωμά της. Υπάρχουν όμως κάποιοι παράγοντες που αυξάνουν την ένταση του πόνου, όπως:

  • η ηλικία – oι έφηβοι επηρεάζονται περισσότερο απ’ ότι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας,
  • οι κοπέλες που εμφάνισαν περίοδο σε μικρή ηλικία(πρώιμη εμμηναρχή) – η περίοδος μπορεί να ξεκινήσει μεταξύ των ηλικιών 8-15 ετών,
  • αυξημένη ροή αίματος,
  • αυξημένη διάρκεια περιόδου,
  • ύπαρξη οικογενειακού ιστορικού,
  • μη απόκτηση παιδιών,
  • κάπνισμα.

Αιτίες

Σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη, λίγο πριν την έναρξη της περιόδου το σώμα της γυναίκας παράγει ορισμένες ουσίες που ονομάζονται προσταγλανδίνες οι οποίες προκαλούν συσπάσεις στην μήτρα. Σε κάποιες γυναίκες οι ουσίες αυτές παράγονται περισσότερο απ’ ότι χρειάζεται και για αυτό προκαλούν έντονους μυϊκούς σπασμούς και κράμπες που η γυναίκα τους βιώνει σαν πόνο.

Αντιμετώπιση

Ο πιο ενδεδειγμένος τρόπος για αντιμετωπιστούν οι επώδυνες κράμπες είναι τα αντιφλεγμονώδη φάρμακα. Αυτά τα φάρμακα επαναφέρουν τις προσταγλανδίνες στα φυσιολογικά τους επίπεδα «διορθώνοντας» έτσι το πρόβλημα. Είναι σημαντικό να λαμβάνονται αμέσως με τα πρώτα συμπτώματα.

Απλά αναλγητικά που δεν έχουν αντιφλεγμονώδη δράση συχνά αποτυγχάνουν.

Οι διεθνείς κατευθυντήριες οδηγίες προτείνουν την ιβουπροφαίνη, ως θεραπεία πρώτης επιλογής. Το φάρμακο αυτό με σωστή χρήση, έχει 95% αποτελεσματικότητα στην μείωση των πόνων περιόδου. Η δράση της ιβουπροφαίνης ξεκινά λίγα λεπτά από τη λήψη του και διαρκεί μέχρι οκτώ ώρες.

Η επίσκεψη στο γυναικολόγο είναι απαραίτητη κάθε χρόνο όμως όσο αφορά τον πόνο περιόδου όμως πρέπει να τον επισκεφτείτε όταν:

  • ο πόνος εμφανίζεται μετά από αρκετά χρόνια ανώδυνων περιόδων ή πόνο που επιμένει καθ’ όλη τη διάρκεια του κύκλου,
  • επίμονη αιμορραγία μεταξύ των περιόδων,
  • άλλα γυναικολογικά συμπτώματα, όπως κολπικές εκκρίσεις, «βαριά» αιμορραγία στην έμμηνο ρύση, πόνος κατά τη σεξουαλική επαφή ή αιμορραγία μετά το σεξ, όταν ο πόνος επιμένει παρά την χρήση φαρμάκων.

Άλλοι τρόποι που δεν αφορούν φάρμακα είναι τα ζεστά επιθέματα, το μασάζ, η άσκηση και ο ύπνος.

  • Τοποθετήστε ζεστά επιθέματα στο κάτω μέρος της κοιλιάς, τα οποία θα σας κρατήσουν ζεστά και θα σας ανακουφίσουν από τον πόνο.
  • Κάντε μασάζ στην περιοχή της κοιλιάς με αιθέρια έλαια. Είναι αναζωογονητικό.
  • Ασκηθείτε ελαφριά. Η άσκηση, ακόμα κι αν είναι σε πιο ήπια μορφή, βοηθάει στην χαλάρωση των μυών και συμβάλλει στην παραγωγή ενδορφινών – των ορμονών, που ευθύνονται για την αίσθηση της ευφορίας και συνεπώς την ανακούφιση από τον πόνο..

Διατροφή

Άλλοι τρόποι που αφορούν τη διατροφή είναι:

  • Καταναλώνετε ωμέγα 3 λιπαρά, τα οποία βρίσκονται σε λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός και η σαρδέλα. Επίσης, συνίσταται η κατανάλωση τροφίμων πλούσιων σε Β1 και μαγνήσιο.
  • Αποφύγετε τον καφέ. Κατά τη διάρκεια της περιόδου είναι ικανός να αυξήσει την ένταση και τους σπασμούς των μυών με αποτέλεσμα να επιδεινώσει την κατάστασή σας.
    Καταναλώνετε όσπρια. Μετριάζουν τον πόνο τις δύσκολες μέρες.
  • Καταναλώστε κανέλα. Διαθέτει ευεργετικές ιδιότητες και ανακουφίζει τις δύσκολες μέρες.
  • Αποφύγετε τη ζάχαρη και τα πολύ λιπαρά γλυκά. Είναι γνωστή η αυξημένη επιθυμία για γλυκό αυτές τις ημέρες, αλλά καλύτερα να τα αποφύγετε και να τα ντικαταστήσετε με μέλι ή με ένα κομμάτι παστέλι.
  • Ο δυόσμος και η μέντα, εκτός του ότι χαρίζουν ευχάριστη αναπνοή έχουν καταπραϋντικές ιδιότητες.

Σχετικά άρθρα