Το έμβρυο “απορροφά” DNA της μητέρας από τη μήτρα

Οι γυναίκες που χρησιμοποιούν δανεικά ωάρια για να αποκτήσουν παιδιά, περνούν στο έμβρυο τμήματα και του δικού τους γενετικού υλικού, βρήκε μια ισπανική μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Development.

fotolia_4555553_xlΟι ειδικοί πίστευαν μέχρι σήμερα ότι τα γονιμοποιημένα ωάρια περιέχουν μόνο το DNA του ωαρίου και του σπερματοζωαρίου από τα οποία προέρχονται. Φαίνεται όμως ότι περιέχουν και ένα μέρος του DNA από το πρόσωπο που θα κυοφορήσει. Αυτό ανακαλύφθηκε από την περίπτωση της εξωσωματικής γονιμοποίησης που γίνεται με δανεικά ωάρια.

Πρόκειται για μία πραγματικά εκπληκτική ανακάλυψη, που προφανώς έχει σημασία για την υγεία του εμβρύου.

Η μετάδοση του DNA γίνεται πριν από την εμφύτευση του ωαρίου στο τοίχωμα της μήτρας, μέσω του ενδομητριακού υγρού το οποίο περιέχει θραύσματα του γενετικού υλικού της μητέρας. Το εύρημα σημαίνει ότι με κάποιον τρόπο τα έμβρυα απορροφούν γενετικό υλικό από τη μήτρα και αυτό χαρακτηρίζεται ως «εκπληκτικό».

Το εύρημα ενδεχομένως να ανακουφίζει κάπως όσες υπογόνιμες γυναίκες αποκτούν παιδιά με δανεικά ωάρια και στεναχωριούνται πιστεύοντας ότι το μωρό τους δεν έχει τίποτα δικό τους. Αυτό δεν ισχύει γιατί τα μωρά τους, παρότι θα προέλθουν από ξένο ωάριο, θα φέρουν ένα μικρό τμήμα του δικού τους DNA.

Θετικά και αρνητικά αποτελέσματα

Στη μελέτη συμμετείχαν 10 γυναίκες που είχαν επισκεφθεί μία κλινική γονιμότητας στην Ισπανία, την IVI Valencia.

Οι επιστήμονες εντόπισαν θραύσματα του DNA των γυναικών στο υγρό του ενδομητρίου (το εσωτερικό τοίχωμα της μήτρας) και με εργαστηριακά πειράματα επιβεβαίωσαν ότι αυτά απορροφούνται από τα έμβρυα στη φάση πριν από την εμφύτευσή τους στο ενδομήτριο, κάτι που είναι απαραίτητο για να αναπτυχθούν περαιτέρω.

Δηλαδή «υπάρχει μία ανταλλαγή ανάμεσα στη μήτρα και το έμβρυο, η οποία έως τώρα δεν ήταν γνωστή», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής Φελίπε Βιλέγια.  Και πρόσθεσε: «Είναι πάρα πολύ νωρίς να μιλήσουμε για τα αποτελέσματα που έχει αυτό στην υγεία, αλλά πιθανώς θα υπάρχουν και θετικά και αρνητικά. Σε κάθε περίπτωση, το εύρημα αποτελεί σημαντικό βήμα προόδου προς την κατανόηση του τρόπου με τον οποίο επηρεάζει το περιβάλλον της μήτρας την ανάπτυξη του εμβρύου».