Μεγαλύτερη επιτυχία έχει η απότομη διακοπή του καπνίσματος από τη σταδιακή

Όταν πρόκειται για τη διακοπή του καπνίσματος, τι είναι καλύτερο; Να προσπαθήσει κανείς να κόψει το τσιγάρο σταδιακά ή μια και καλή; Οι γιατροί αναγνωρίζουν πως όλο και περισσότεροι άνθρωποι μια σταδιακή προσπάθεια, αλλά διαπιστώνουν ότι η απότομη μέθοδος, με το “μαχαίρι”, είναι πιο αποτελεσματική. Αυτό γράφουν ερευνητές του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης στο περιοδικό Annals of Internal Medicine.

smoking 6Το πόρισμά τους βασίζεται σε μια μελέτη στην οποία συμμετείχαν 697 Βρετανοί καπνιστές, οι οποίοι κάπνιζαν πάνω από 15 τσιγάρα την ημέρα και είχαν απευθυνθεί σε Ιατρεία Διακοπής Καπνίσματος.

Οι ερευνητές χώρισαν τους εθελοντές σε δύο ομάδες. Από τους καπνιστές της πρώτης ομάδας ζητήθηκε να ορίσουν μία ημερομηνία και εκείνη την ημέρα να πάψουν να καπνίζουν.  Και από τους καπνιστές της δεύτερης ομάδας ζητήθηκε να ορίσουν πάλι μία ημερομηνία, αλλά να μειώνουν σταδιακά τον αριθμό των τσιγάρων για δύο εβδομάδες πριν από την ημερομηνία αυτή.

Διαπιστώθηκε πως και στις δύο ομάδες παρουσιάστηκαν σύνδρομα στέρησης. Τέσσερις εβδομάδες μετά τη διακοπή του καπνίσματος, το 39% αυτών που προηγουμένως το είχαν μειώσει σταδιακά ήταν “άκαπνοι” ενώ το ποσοστό αυτό ανέβηκε στο 49% στην περίπτωση αυτών που το είχαν κόψει με το “μαχαίρι”. Στους έξι μήνες πάντως η διαφορά δεν ήταν συντριπτική καθώς τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 15,5% και 22%.  Οι εν λόγω διαφορές θεωρούνται ως στατιστική απόδειξη ότι η απότομη διακοπή του καπνίσματος είναι μια καλύτερη στρατηγική από τη βαθμιαία εγκατάλειψη του τσιγάρου.

Οι ερευνητές δεν γνωρίζουν γιατί υπήρξε αυτή η διαφορά, αλλά παρατήρησαν ότι ίσχυε ακόμα και για τους εθελοντές οι οποίοι είχαν δηλώσει ότι θα προτιμούσαν να κόψουν το τσιγάρο βαθμιαία και στη συνέχεια συμφώνησαν να ενταχθούν στην ομάδα της απότομης διακοπής.

Να σημειωθεί ωστόσο ότι παρότι οι ερευνητές είχαν πει στην ομάδα που θα το έκοβε απότομα να μην μειώσει προηγουμένως τον αριθμό των τσιγάρων, οι εθελοντές προέβησαν σε αυθόρμητη μείωση κατά 29%. Σ’ αυτούς που θα το έκοβαν απότομα δόθηκαν πριν επιθέματα νικοτίνης που χρησιμοποίησαν μέχρι την ημέρα της διακοπής. Στους “σταδιακούς” οι ερευνητές έδωσαν συμβουλές, επιθέματα νικοτίνης και τσίχλες νικοτίνης ωστόσο το ποσοστό επιτυχίας ήταν μικρότερο.

Επιτυχία ύστερα από πολλές προσπάθειες

Πάντως, οι παραπάνω αριθμοί υπογραμμίζουν κάτι που είναι ήδη γνωστό, ότι το ποσοστό αποτυχίας μεταξύ των καπνιστών που επιδιώκουν να σταματήσουν το κάπνισμα είναι μεγάλο. Οι περισσότερες μελέτες έχουν δείξει ότι περίπου ένας στους τέσσερις πρώην καπνιστές που χρησιμοποιούν φάρμακα για να βοηθηθούν στην προσπάθειά τους υποτροπιάζουν. Αυτοί που καταφέρνουν να κόψουν το κάπνισμα έχουν ένα κοινό στοιχείο: προσπάθησαν να το κόψουν πολλές φορές πριν τελικά τα καταφέρουν.

Η μελέτη αυτή σίγουρα δεν είναι η τελευταία λέξη για το ποιος είναι ο καλύτερο τρόπος διακοπής του καπνίσματος. Για παράδειγμα μια μελέτη έδειξε ότι το ηλεκτρονικό τσιγάρο βοηθάει ορισμένα άτομα.

Ιδού τι γράφει η American Cancer Society σε ένα σημείωμά της: “H αλήθεια για τα προγράμματα διακοπής καπνίσματος, όπως και με τα υπόλοιπα προγράμματα που αντιμετωπίζουν εθισμούς, είναι ότι έχουν χαμηλά ποσοστά επιτυχίας. Αλλά αυτό δεν πρέπει να προκαλεί αποθάρρυνση. Η προσωπική σας επιτυχία είναι αυτό που μετράει και όχι το γενικό ποσοστό στον πληθυσμό. Ακόμα κι αν δεν επιτύχετε  με την πρώτη, μπορείτε να μάθετε από τα λάθη σας και επιτύχετε την επόμενη φορά”.

Σχετικά άρθρα