Ποιες είναι οι καλύτερες τροφές για την αρθρίτιδα

temposΤου Κωνσταντίνου Θ. Τέμπου, Ιατρού Ρευματολόγου – Βοτανοθεραπευτή

Οι αρθρώσεις παρέχουν στήριξη και ευκαμψία στον υπόλοιπο σκελετό, επιτρέποντας έτσι τις κινήσεις. Όταν υπάρχει φλεγμονή σε μία ή περισσότερες αρθρώσεις μιλάμε για αρθρίτιδα, έναν γενικό όρο που χρησιμοποιείται για να περιγράψει δεκάδες διαφορετικές ασθένειες των αρθρώσεων. Συχνές αρθρίτιδες είναι η οστεοαρθρίτιδα, η ρευματοειδής αρθρίτιδα και η ουρική αρθρίτιδα.

Η έρευνα δείχνει ότι η υγιεινή διατροφή δρα προστατευτικά απέναντι στις αρθρίτιδες. Ιδού ποιες τροφές κάνουν καλό στις αρθρώσεις σας.

Ψάρια για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Επειδή ορισμένα είδη ψαριών περιέχουν ωμέγα-3 λιπαρά οξέα σε μεγάλες ποσότητες που καταπολεμούν την φλεγμονή, οι ειδικοί συστήνουν κατανάλωση λιπαρών ψαριών δύο φορές την εβδομάδα όπως είναι ο σολομός, ο τόνος, το σκουμπρί και ρέγκα.

Σόγια για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Η σόγια έχει μεγάλη αξία για ρευματοειδή αρθρίτιδα. Είναι επίσης υγιεινή για την καρδιά (tofu ή edamame). Είναι χαμηλή σε λιπαρά και έχει μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες.

Ελαιόλαδο για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα και την οστεοαρθρίτιδα

Το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο περιέχει μεγάλα ποσά λιπών υγιεινών για την καρδιά, καθώς και ολεοκανθάλη, που έχει ιδιότητες παρόμοιες με τα ΜΣΑΦ (μη
στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα). Παρόμοια, το αβοκάντο και το λάδι κνήκου
ελαττώνουν την χοληστερόλη, ενώ το καρυδέλαιο περιέχει δεκαπλάσια ποσότητα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων από το ελαιόλαδο.

Κεράσια για την ουρική αρθρίτιδα

Τα κεράσια ελαττώνουν την συχνότητα των επεισοδίων της ουρικής αρθρίτιδας. Οι έρευνες έχουν δείξει ότι οι ανθοκυανίνες που περιέχονται στα κεράσια έχουν αντιφλεγμονώδη δράση. Ανθοκυανίνες έχουν και άλλα κόκκινα και μοβ φρούτα, όπως οι φράουλες, τα σμέουρα και τα βατόμουρα.

Γαλακτοκομικά για την οστεοαρθρίτιδα και την οστεοπόρωση

Εκτός από την οστεοαρθρίτιδα, τα χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα είναι γεμάτα με ασβέστιο και βιταμίνη D, που αυξάνουν την αντοχή των οστών. Η βιταμίνη D είναι απαραίτητη για την απορρόφηση του ασβεστίου και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Αν δεν θέλετε τα γαλακτοκομικά μπορείτε να πάρετε ασβέστιο και βιταμίνη D από άλλα τρόφιμα, όπως τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά.

Μπρόκολο για την οστεοαρθρίτιδα

Πλούσιο σε βιταμίνες Κ και C, το μπρόκολο περιέχει επίσης ένα συστατικό, την σουλφοραφάνη, η οποία βοηθά στην πρόληψη ή καθυστερεί την εξέλιξη της οστεοαρθρίτιδας. Το μπρόκολο είναι επίσης πλούσιο σε ασβέστιο, το οποίο είναι γνωστό για τα οφέλη του τα οστά.

Πράσινο τσάι για την οστεοαρθρίτιδα και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Το πράσινο τσάι είναι γεμάτο με πολυφαινόλες, με άλλα λόγια αντιοξειδωτικά που πιστεύεται ότι μειώνουν την φλεγμονή και την καταστροφή του χόνδρου. Οι μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι ένα άλλο αντιοξειδωτικό που περιέχεται στο πράσινο τσάι, η επιγαλλοκατεχίνη-3-gallate (EGCG), μπλοκάρει την παραγωγή των μορίων που προκαλούν βλάβες στις αρθρώσεις σε άτομα με ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Εσπεριδοειδή για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα και την οστεοαρθρίτιδα

Τα εσπεριδοειδή – όπως τα πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ και λάιμ – είναι πλούσια σε βιταμίνη C. Η πρόσληψη των απαραίτητων βιταμινών σε επαρκείς ποσότητες βοηθά στην πρόληψη της φλεγμονώδους αρθρίτιδας και την διατήρηση της υγείας των αρθρώσεων που πάσχουν από οστεοαρθρίτιδα.

Σιτάρι για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Τα προϊόντα ολικής άλεσης μειώνουν τα επίπεδα της CRP (C αντιδρώσας πρωτεΐνης) στο αίμα. Η CRP είναι ένας δείκτης φλεγμονής που σχετίζεται με καρδιακά νοσήματα, διαβήτη και ρευματοειδή αρθρίτιδα. Τρόφιμα, όπως αλεύρι βρώμης, καστανό ρύζι και δημητριακά ολικής άλεσης, είναι άριστες πηγές προϊόντων ολικής άλεσης.

Φασόλια για τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Τα φασόλια είναι γεμάτα με φυτικές ίνες, μια θρεπτική ουσία που βοηθά στη μείωση της CRP. Είναι επίσης μια εξαίρετη – και φθηνή – πηγή πρωτεΐνης, σημαντική για την υγεία των μυών. Μερικά φασόλια είναι πλούσια σε φολικό οξύ, ψευδάργυρο, μαγνήσιο, σίδηρο και κάλιο, όλα γνωστά για τα οφέλη τους στην καρδιά και το ανοσοποιητικό σύστημα. Προτιμήστε κόκκινα φασόλια και φασόλια Pinto.

Σκόρδο για την οστεοαρθρίτιδα

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν τακτικά τροφές της οικογένειας του σκόρδου, όπως σκόρδο, κρεμμύδια και πράσα, εμφανίζουν λιγότερο συχνά σημεία πρόωρης οστεοαρθρίτιδας. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι ένα συστατικό, η diallyl disulphine, που βρίσκεται στο σκόρδο, μπορεί να περιορίσει τα ένζυμα που προκαλούν καταστροφή του χόνδρου των αρθρώσεων.

Ξηροί καρποί για την οστεοαρθρίτιδα και τη ρευματοειδή αρθρίτιδα

Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε βιταμίνη Ε, ψευδάργυρο, πρωτεΐνες, ασβέστιο, μαγνήσιο και άλφα λινολενικό οξύ, καθώς και σε πρωτεΐνες και φυτικές ίνες. Είναι υγιεινοί για την καρδιά και βοηθούν στην απώλεια βάρους. Δοκιμάστε καρύδια, κουκουνάρι, φιστίκια και αμύγδαλα.

ΠΟΙΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΛΟ ΣΤΑ ΡΕΥΜΑΤΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ

  • Αβοκάντο
  • Βατόμουρα
  • Βιταμίνη D (αυγά, εμπλουτισμένα ψωμιά, δημητριακά, γάλα με χαμηλά λιπαρά)
  • Γαλακτοκομικά πρϊόντα με χαμηλά λιπαρά (γάλα, γιαούρτι, τυρί)
  • Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο
  • Εσπεριδοειδή (πορτοκάλια, γκρέιπφρουτ, λάιμ)
  • Καρυδέλαιο
  • Κεράσια
  • Κρεμμύδια
  • Λάδι κνήκου
  • Μπρόκολο
  • Ξηροί καρποί (καρύδια, κουκουνάρι, φιστίκια και αμύγδαλα)
  • Πράσα
  • Πράσινο τσάι
  • Προϊόντα ολικής άλεσης (αλεύρι βρώμης, καστανό ρύζι και δημητριακά ολικής άλεσης)
  • Σελήνιο (στρείδια, καβούρια)
  • Σκόρδο
  • Σμέουρα
  • Σόγια
  • Φασόλια
  • Φράουλες
  • Φρέσκα φρούτα και λαχανικά
  • Ψάρια (σολομός, τόνος, πέστροφα, σκουμπρί, ρέγκα σαρδέλλες ή άλλα λιπαρά ψάρια δύο φορές την εβδομάδα)

ΠΟΙΕΣ ΤΡΟΦΕΣ ΚΑΝΟΥΝ ΚΑΚΟ ΣΤΑ ΡΕΥΜΑΤΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ

  • Αλκοόλ
  • Ασπαρτάμη
  • Γαλακτοκομικά προϊόντα με πλήρη λιπαρά
  • Γλουταμινικό μονονάτριο (MSG)
  • Γλουτένη (σιτάρι, σίκαλη, κριθάρι, τρόφιμα παρασκευαζόμενα από προϊόντα ολικής
    άλεσης)
  • Επεξεργασμένα σάκχαρα
  • Επεξεργασμένοι υδατάνθρακες (ψωμί, ψωμάκια, κράκερ, άσπρο ρύζι, άσπρες πατάτες,
    στιγμιαίο πουρέ πατάτας ή τηγανητές πατάτες) και πολλά δημητριακά
  • Επιδόρπια με δημητριακά
  • Ζυμαρικά
  • Καζεΐνη (προϊόντα πρωτεΐνης ορού γάλακτος)
  • Πίτσα
  • Προϊόντα με βάση το κρέας (ιδιαίτερα το κόκκινο)
  • Τρανς λιπαρά (πρόχειρα φαγητά και άλλα τηγανισμένα προϊόντα, μεταποιημένα τρόφιμα πρόχειρων φαγητών, κατεψυγμένα προϊόντα πρωινού, μπισκότα, ντόνατς, κράκερς και μαργαρίνες σε ράβδους)
  • Χάμπουργκερ, κοτόπουλο και άλλα κρέατα που έχουν ψηθεί ή τηγανιστεί σε υψηλές
    θερμοκρασίες
  • Μεγάλη κατανάλωση ωμέγα-6 λιπαρών οξέων (βρίσκονται στα έλαια από καλαμπόκι, κάρδαμο, ηλίανθο).

Δείτε επίσης ποιες τροφές κάνουν καλό και ποιες τροφές κάνουν κακό στις ρευματοπάθειες εδώ.

Κωνσταντίνος Θ. Τέμπος, Ιατρός Ρευματολόγος – Βοτανοθεραπευτής
Καλογρέζης 19, Χαλάνδρι, 15232
τηλ. 210-6830204, κιν. 6953010978
email: kathospital@yahoo.com
e-rheumatology.gr

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης