Πόσο νερό πρέπει να πίνω το καλοκαίρι;

Γράφει η Αναστασία Μοσχοβάκη Ιατρός Ειδική Παθολόγος

Το νερό είναι το κύριο συστατικό του σώματος και απαραίτητο για την ομαλή λειτουργία όλων των ιστών.

Τα βασικά οφέλη που προσφέρει το νερό είναι:

  • Αποτελεί βασικό όχημα μεταφοράς θρεπτικών συστατικών και οξυγόνου στα κύτταρα.
  • Συντελεί στην διατήρηση της φυσιολογικής θερμοκρασίας του σώματος.
  • Είναι απαραίτητο για την ομαλή διεξαγωγή βιοχημικών αντιδράσεων.
  • Διευκολύνει την λειτουργία της πέψης και την καλή λειτουργία του εντέρου.
  • Ομαλοποιεί την αρτηριακή πίεση.
  • Συμβάλλει στη σωστή λειτουργία αρθρώσεων ήπατος νεφρών και καρδιάς.
  • Συντελεί στην ομαλή αποβολή τοξινών και επικίνδυνων μικροβίων που εισέρχονται στο σώμα και στην διατήρηση ηλεκτρολυτικής ισορροπίας.

Παρά το σημαντικό ρόλο που έχει η επαρκής πρόσληψη υγρών για τον οργανισμό, εάν το σώμα προσλάβει υπερβολική ποσότητα νερού από αυτή που χρειάζεται, εμφανίζεται μια επικίνδυνη κατάσταση υπερφόρτωσης από υγρά που μπορεί να αποβεί επικίνδυνη για τον οργανισμό.

Στην υπερφόρτωση από υγρά ο οργανισμός δεν μπορεί να αποβάλλει το πλεονάζον ύδωρ, η καρδιά δεν μπορεί να το εξωθήσει με επάρκεια στην κυκλοφορία, η συγκέντρωση του νατρίου διαταράσσεται με αποτέλεσμα την εμφάνιση επιπλοκών όπως:

  • Οιδημάτων
  • Πνευμονικού οιδήματος
  • Υπονατριαιμίας
  • Αναπνευστικών προβλημάτων
  • Κόπωσης
  • Κώματος

Στον αντίποδα η αφυδάτωση, προκαλεί ξηρότητα δέρματος βλεννογόνων, κόπωση, μειωμένη παραγωγή ούρων, πονοκέφαλο, δυσκοιλιότητα, ζάλη, ασυνήθιστη συμπεριφορά, χαμηλή αρτηριακή πίεση, ταχυκαρδία, λιθιάσεις νεφρού, ουρολοιμώξεις, άνοδο της θερμοκρασίας του σώματος, ηλεκτρολυτικές διαταραχές. Η οξεία σοβαρής μορφής ή χρόνια αφυδάτωση μπορεί να απειλήσει ακόμη και την ζωή.

Συνήθη ερωτήματα που ταλανίζουν ασθενείς και υγιείς αφορούν την ποσότητα του νερού που χρειάζονται. Ωστόσο δεν υπάρχουν ενιαίες αναγκαίες ποσότητες πρόσληψης για όλους.

Οι πιο κοινοί παράγοντες που καθορίζουν τις ημερήσιες ανάγκες για νερό είναι το φύλο, η ιδιοσυγκρασία, η ποσότητα και το είδος της άσκησης που επιτελείται, η θερμοκρασία του περιβάλλοντος, η ηλικία, οι χρόνιες ασθένειες τα προβλήματα υγείας ή φυσιολογικές καταστάσεις αυξημένων αναγκών (π.χ. εγκυμοσύνη – θηλασμός),  παράγοντες διατροφής (π.χ. κατανάλωση τροφίμων με αυξημένη περιεκτικότητα σε νερό όπως είναι τα λαχανικά).

Ο υγιής νέος ενήλικας που ζει σε ένα εύκρατο κλίμα συνήθως χρειάζεται 10-12 ποτήρια νερό ή ροφήματα ημερησίως. Οι ακριβείς ωστόσο ανάγκες του οργανισμού σε νερό μπορούν να εκτιμηθούν μόνο μετά από τη σωστή ιατρική εξέταση από έμπειρο παθολόγο (ή παιδίατρο στην  περίπτωση μικρών παιδιών) με σφαιρική γνώση. Αυτό επιβάλλεται ιδιαίτερα σε περιπτώσεις ηλικιωμένων, μωρών, εγκύων ή χρονίως πασχόντων.

Ασφαλείς κανόνες κατά την κατανάλωση υγρών υπάρχουν, αυτοί αφορούν ωστόσο βιολογικά νέα και απόλυτα υγιή άτομα με άριστη λειτουργία νεφρών καρδιάς εγκεφάλου.  Οι κανόνες αυτοί είναι:

  1. Πίνετε οκτώ ποτήρια (200 ml) νερό ημερησίως εάν είστε άντρας και επτά ποτήρια ημερησίως εάν είστε γυναίκα.
  2. Πίνετε ένα ποτήρι νερό πριν την άσκηση.
  3. Να ακολουθείτε άμεσα το αίσθημα της δίψας πίνοντας σε αυτή την ποσότητα βάσης επιπλέον νερό εάν χρειαστεί.

Δρ. Αναστασία Μοσχοβάκη
Ιατρός Ειδική Παθολόγος
Φραγκοπούλου 10, Κηφισιά
24ωρη γραμματεία νοσοκομειακά περιστατικά: 2106252770
Email: amoschovaki@yahoo.gr

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης