Η διατροφική αξία του αβοκάντο

Από την Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου
Κλινική διαιτολόγο – διατροφολόγο, ΜSc, MBA, SRD

To αβοκάντο, ένα ωοειδές φρούτο σε σχήμα που προέρχεται από την κεντρική Αμερική και το Μεξικό, καλλιεργείται εδώ και χιλιάδες χρόνια. Χρησιμοποιείται όχι μόνο για κατανάλωση αλλά και για καταπολέμηση προβλημάτων υγείας και δερματοπαθειών.

Μια ποσότητα αβοκάντο ίση με 150 γραμμάρια αποδίδει 235 θερμίδες και περιέχει 29 mg βιταμίνης Κ (το 36% της προτεινόμενης ημερήσιας κατανάλωσης), 7,3 γραμμάρια φυτικών ινών, 90 mg φολικού οξέος και 12 mg βιταμίνης C.

Το φρούτο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά οξέα, τα οποία μειώνουν την κακή χοληστερίνη (LDL) και βελτιώνουν την καλή (ΗDL).

Πιο συγκεκριμένα, περιέχει ολεϊκό οξύ, ένα μονοακόρεστο λιπαρό το οποίο μπορεί να προσφέρει προστασία για την εκδήλωση καρκίνου του μαστού.

Το αβοκάντο επιπρόσθετα περιέχει λουτεΐνη, ένα καροτενοειδές που συμβάλλει κατά της φθοράς του αμφιβληστροειδούς χιτώνα του ματιού και του καταρράκτη.

Επίσης περιέχει τοκοφερόλες που σύμφωνα με ορισμένες κλινικές μελέτες μπορεί να παρεμποδίζουν την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων του προστάτη.

Το αβοκάντο, με την καλή περιεκτικότητα του σε κάλιο συμβάλλει στη ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης.

Λόγω του φολικού οξέος που περιέχει, προστατεύει έναντι των καρδιαγγειακών παθήσεων. Σύμφωνα με μια μελέτη που διεξήχθη στις Ηνωμένες Πολιτείες και περιέλαβε γυναίκες, αυτέ που κατανάλωναν το περισσότερο φολικό οξύ είχαν 55% λιγότερο κίνδυνο για καρδιαγγειακό νόσημα.

Μελέτες έχουν δείξει ότι το αβοκάντο έχει προστατευτική δράση και για το δέρμα. Αν απλωθεί σε ξηρό ή ερυθρό δέρμα συμβάλει στην επαναφορά της κανονικής υφής και του χρώματος του.

Πιθανοί τρόποι κατανάλωσης του αβοκάντο που μπορείτε εύκολα και γρήγορα να δοκιμάσετε είναι:

  • Προσθέστε αβοκάντο σε μια σάλτσα με βάση την ντομάτα, το ελαιόλαδο, το κρεμμύδι και το σκόρδο και περιχύσετε με αυτήν κοτόπουλο ή ζυμαρικά.
  • Αλέστε το αβοκάντο έτσι ώστε να δημιουργηθεί μια ομοιόμορφη κρέμα και αλείψτε με αυτήν φρυγανιές ή ψωμί για να αποτελέσει ένα γευστικό ενδιάμεσο σνακ.
  • Δοκιμάστε σαλάτα με μαρούλι άισμπεργκ, πορτοκάλι, μέντα και αβοκάντο κομμένο σε τετράγωνα κομμάτια με μια κουταλιά λάδι και ντρέσινγκ με μπαλσάμικο.
  • Παρασκευάστε την περίφημη σάλτσα γουακαμόλε ανακακατεύοντας αβοκάντο, κρεμμύδια, ντομάτα, κόλιανδρο, χυμό λεμονιού και κρεμμύδι στο μπλέντερ μέχρι να σχηματιστεί ένας ομοιόμορφος πολτός.

Συμπερασματικά, το αβοκάντο αποτελεί μια τροφή με πλούσια θρεπτική αξία. Ωστόσο η έλλειψη διαθεσιμότητας στη χώρα μας καθιστά την κατανάλωση του σποραδική. Προτείνεται η κατανάλωσή του 2-5 φορές στο μήνα υπό τη μορφή ελαφρύτερου γεύματος (μέσα σε μια σαλάτα) ή ενδιάμεσου σνακ ως ντιπ ή αντί για κάποιο φρούτο.

H Κάλλια Θ. Γιαννιτσοπούλου είναι υπεύθυνη του Επιστημονικού Διαιτολογικού Κέντρου ΄Σώμα Υγιές’
www.somaygies.gr

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης