Γενετική θεραπεία για τις βλάβες που προκαλεί η καρδιακή προσβολή

Ερευνητές από το King’s College του Λονδίνου βρήκαν μια θεραπεία που μπορεί να κάνει τα καρδιακά κύτταρα να αναγεννηθούν μετά από καρδιακή προσβολή.

Το έμφραγμα του μυοκαρδίου, πιο γνωστό ως καρδιακή προσβολή, που προκαλείται από την αιφνίδια παρεμπόδιση του αίματος σε μια από τις καρδιακές στεφανιαίες αρτηρίες, είναι η κύρια αιτία της καρδιακής ανεπάρκειας, μια κατάσταση που σήμερα πλήττει πάνω από 23 εκατομμύρια κατοίκους στον κόσμο, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.

Επί του παρόντος, όταν ένας ασθενής επιβιώνει από καρδιακή προσβολή, μένουν μόνιμες δομικές βλάβες στην καρδιά του μέσω του σχηματισμού μιας ουλής η οποία μπορεί να οδηγήσει σε καρδιακή ανεπάρκεια στο μέλλον (σε αντίθεση με τα ψάρια και τη σαλαμάνδρα, τα οποία μπορούν να αναγεννούν την καρδιά σε όλη τη ζωή τους).

Σε αυτή τη μελέτη, η ομάδα των ερευνητών έδωσε ένα μικρό κομμάτι γενετικού υλικού, που ονομάζεται microRNA-199, στην καρδιά των χοίρων, μετά από έμφραγμα του μυοκαρδίου, που οδήγησε σε σχεδόν πλήρη ανάκτηση της καρδιακής λειτουργίας σε ένα μήνα αργότερα.

Ο καθηγητής Mauro Giacca, από το King’s College του Λονδίνου, δήλωσε: «Είναι πολύ συναρπαστική στιγμή για τον τομέα. Μετά από πολλές ανεπιτυχείς προσπάθειες αναγέννησης της καρδιάς χρησιμοποιώντας βλαστοκύτταρα, τα οποία έχουν αποτύχει μέχρι στιγμής, βλέπουμε μια καρδιακή αποκατάσταση σε ένα μεγάλο ζώο».

Αυτή είναι η πρώτη απόδειξη ότι η καρδιακή αναγέννηση μπορεί να επιτευχθεί με τη χορήγηση ενός αποτελεσματικού γενετικού φαρμάκου που διεγείρει την καρδιακή αναγέννηση σε ένα μεγάλο ζώο, με ανατομία καρδιάς και φυσιολογία όπως αυτή των ανθρώπων.

«Θα χρειαστεί λίγος χρόνος πριν μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε κλινικές δοκιμές» είπε ο  Giacca. «Πρέπει ακόμα να μάθουμε πώς να χορηγούμε το RNA ως συνθετικό μόριο σε μεγάλα ζώα και στη συνέχεια σε ασθενείς, αλλά ήδη γνωρίζουμε ότι αυτό λειτουργεί καλά σε ποντίκια».

Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Nature.