Πως θα βοηθήσετε το υπέρβαρο παιδί σας

ypervaro paidiΟι γονείς παίζουν έναν κρίσιμο ρόλο βοηθώντας τα υπέρβαρα ή παχύσαρκα παιδιά να αισθανθούν αγαπητά, να ελέγξουν το βάρος τους και να αναπτύξουν υγιεινές συνήθειες.

Εκμεταλλευτείτε κάθε ευκαιρία, για να αναπτύξετε την αυτοεκτίμηση του παιδιού σας. Τα υπέρβαρα παιδιά έχουν αυξημένο κίνδυνο να παρουσιάσουν χαμηλή αυτοεκτίμηση λόγω της κοινωνικής έμφασης στην εμφάνιση και στο να είναι κανείς αδύνατος. Μη φοβηθείτε να αναφέρετε το θέμα της υγείας και της καλής φόρμας, αλλά να θυμάστε ότι το παιδί μπορεί να θεωρήσει την άποψη σας προσβλητική. Μιλήστε ανοιχτά στα παιδιά σας, άμεσα και χωρίς να είστε επικριτικοί.

Πρέπει να ξέρετε ότι η διατροφή της μητέρας πριν από τη σύλληψη, αλλά και κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης επηρεάζουν το βάρος του μωρού. Το αυξημένο βάρος του νεογέννητου (πάνω από 4,5 κιλά) προδιαθέτει για εκδήλωση παχυσαρκίας στο μέλλον. Η δεύτερη πιο επικίνδυνη περίοδος είναι η ηλικία των 6-7 χρόνων, οπότε προκύπτει απότομη αύξηση των λιποκυττάρων. Και η τρίτη επικίνδυνη περίοδος είναι αυτή της εφηβείας, κατά την οποία οι ορμονικές μεταβολές συμβάλλουν στην αύξηση των λιποκυττάρων και στην ανακατανομή του λίπους.

Σκεφτείτε τις παρακάτω συμβουλές αν έχετε υπέρβαρο παιδί:

  1.  Μην αγνοήσετε το θέμα των κιλών σε ένα υπέρβαρο παιδί.  Σύμφωνα με έρευνα του Χάρβαρντ, το 85% των υπέρβαρων παιδιών κατέληξαν υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ενήλικες, γιατί δεν έγινε προσπάθεια από τους γονείς του να αλλάξουν διατροφικές συνήθειες και τη φυσική δραστηριότητα. Πρώτα απ’ όλα παραδεχτείτε το πρόβλημα. Βρετανική έρευνα έδειξε ότι τουλάχιστο το 33% των γονιών δεν γνώριζαν ότι τα παιδιά τους ήταν υπέρβαρα.
  2. Γίνετε πρότυπο για τα παιδιά σας. Σιγουρευτείτε ότι ο δικός σας τρόπος ζωής δεν ενθαρρύνει την υπερβολική λήψη τροφής και την αδράνεια στα παιδιά. Μην παραγγέλνετε τηγανητές πατάτες και πίτσες, αν δε θέλετε να τρώνε αυτές τις τροφές τα παιδιά σας. Μην αγοράζετε μπισκότα, αν δε θέλετε τα παιδιά να τα κλέβουν από το βάζο.
  3.  Κάνετε το φαγητό ξεχωριστή δραστηριότητα. Η οικογένεια σας θα πρέπει να φροντίσει να μην τρώει βλέποντας τηλεόραση, στο αυτοκίνητο ή περπατώντας στην κουζίνα. Καθίστε για να φάτε, απολαύστε το γεύμα και μετά σηκωθείτε και κάνετε κάτι άλλο.
  4.  Μη δίνετε ανταμοιβές με το φαγητό. Μην ανταμείβετε τα παιδιά με σνακ, σοκολάτες ή παγωτά. Βρείτε άλλους τρόπους να γιορτάσετε π.χ., κάνετε βόλτες, πηγαίνετε για μπόουλινγκ, παίξτε χαρτιά ή κάνετε βόλτα με τα ποδήλατα.
  5.  Περιορίστε το χρόνο σε τηλεόραση, βίντεο και κομπιούτερ. Υπάρχει ένας ξεκάθαρος σύνδεσμος ανάμεσα στο χρόνο που ξοδεύουμε μπροστά στην τηλεόραση, ειδικά όταν συνδυάζεται με το φαγητό, και στην παχυσαρκία. Τα παιδιά δεν πρέπει να έχουν τηλεόραση στα δωμάτια τους και όλα θα πρέπει να περιορίσουν την παρακολούθηση της, τα βιντεοπαιχνίδια και το χρόνο που περνούν μπροστά στο κομπιούτερ, όταν δε σχετίζεται με τις εργασίες του σχολείου. Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό International Journal of Obesity έδειξε ότι παιδιά ηλικίας 4 ετών που βλέπουν 2,4 ώρες τηλεόραση την ημέρα προσλαμβάνουν 1.600 θερμίδες τη μέρα, ενώ αυτά που βλέπουν 1,1 ώρα τη μέρα παίρνουν 1.400 θερμίδες τη μέρα. Αυτές οι 200 επιπλέον θερμίδες μπορεί να  μεταφραστούν μέσα σε ένα χρόνο ακόμα και  5 κιλά παραπάνω σωματικό βάρος.
  6.  Εστιάστε στους θετικούς στόχους. Βοηθήστε το παιδί να εστιάσει στην επίτευξη θετικών στόχων, όπως να μπορεί να κάνει ποδήλατο για περισσότερα από 20 λεπτά, χωρίς να κουράζεται, ή να είναι στο ίδιο επίπεδο με άλλα παιδιά, όταν κάνουν γύρους στο μάθημα της γυμναστικής.
  7.  Κάντε μικρά βήματα ως οικογένεια. Σιγουρευτείτε ότι οι αλλαγές είναι ήπιες και εμπλέκουν όλη την οικογένεια. Για παράδειγμα, κάντε μια οικογενειακή βάλτο απογεύματα, φάτε φρούτα για επιδόρπιο.
  8. Μην κοροϊδεύετε το παιδί σας σχετικά με τα κιλά του. Μπορεί να του δημιουργήσετε εμμονές και να καταλήξει ως έφηβος (έφηβη) σε ακραίες μεθόδους απώλειας βάρους. Ιδιαίτερα ο πατέρας πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός στους χαρακτηρισμούς του προς την εξωτερική εμφάνιση της κόρης. Μελέτες έδειξαν ότι τα κορίτσια, που δέχονταν κριτική από τους πατεράδες τους, εμφάνιζαν ως έφηβες διαταραχές της διατροφής, όπως νευρική ανορεξία ή βουλιμία.
  9. Έχει σημασία ο τρόπος που θα πείτε στο παιδί σας να κάνει δίαιτα για να χάσει βάρος. Τυχόν πίεση μπορεί να λειτουργήσει αντίθετα. Υπάρχουν υποψίες ότι όσο περισσότερες πιεστικές δίαιτες ακολουθεί κάποιος από μικρή ηλικία τόσο ευκολότερα παίρνει βάρος όσο μεγαλώνει. Ωστόσο μάθετε το παιδί να μην τρώει από λαιμαργία αλλά επειδή πεινάει. Προσπαθήστε να αποτρέψετε το παιδί σας από το να πίνει αναψυκτικά με ζάχαρη. Συχνά, τα παιδιά όταν διψάνε πίνουν αναψυκτικά. Συνηθίστε το υπέρβαρο παιδί σας να ξεδιψάει με νερό. Γι’ αυτό μην αγοράζετε αναψυκτικά για το σπίτι, ώστε να μην μπαίνει σε πειρασμό.
  10. Προσπαθήστε να αποθαρρύνετε το παιδί σας από το να τρώει πολύ μεγάλες ποσότητες στα γεύματά του. Αντί να γκρίνια, δώστε του την ευκαιρία να επιλέγει υγιεινές τροφές και επαινέστε το όταν δείξει βελτίωση. Τα κυρίως γεύματά του πρέπει να είναι πλήρη. Πάντα να συνοδεύονται από λαχανικά και να περιέχουν ποικιλία θρεπτικών συστατικών, πρωτεΐνες (ψάρι, κοτόπουλο, μοσχάρι, χοιρινό) και ελαιόλαδο.
  11. Μην βάζετε ένα υπέρβαρο παιδί να ζυγίζεται συνέχεια, γιατί θα του προκαλέσετε άγχος και ίσως αντιδράσει με άρνηση ως προς το να βελτιώσει το σωματικό του βάρος.
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης