Διαλειμματική νηστεία: Βοηθά στο αδυνάτισμα και στη πρόληψη μεταβολικών διαταραχών

Μέχρι 16 εβδομάδες διαλειμματικής νηστείας, χωρίς να χρειάζεται κανείς να μετράει τις θερμίδες που καταναλώνει. βοηθά στην καταπολέμηση της παχυσαρκίας και άλλων μεταβολικών διαταραχών. Μια τέτοια δίαιτα μπορεί να δείξει οφέλη μετά μόλις 6 εβδομάδες.

Αυτό είναι το βασικό εύρημα μιας μελέτης ερευνητών με επικεφαλής τους Kyoung-Han Kim και Yun Hye Kim, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cell Research. Ωστόσο έγινε σε ποντίκια και όχι σε ανθρώπους. Η ερευνητική ομάδα συνδέεται με το University of Ottawa Heart Institute του Καναδά.

Η διαλειμματική νηστεία βοήθησε να ενεργοποιηθεί ο μεταβολισμός των ζώων και να καεί το λίπος τους αυξάνοντας τη θερμότητα του σώματος.

Έρευνες έχουν δείξει ότι οι ανθυγιεινές διατροφικές μας συνήθειες και ο καθιστικός τρόπος ζωής διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη μεταβολικών ασθενειών που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής, όπως ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και η παχυσαρκία.

Για το λόγο αυτό, οι διατροφικές παρεμβάσεις, όπως η διαλείπουσα νηστεία, κερδίζουν δημοτικότητα για τη θεραπεία παθήσεων όπως η παχυσαρκία. Για παράδειγμα, η δίαιτα 5: 2, η οποία περιλαμβάνει θερμιδικό περιορισμό για 2 μη διαδοχικές ημέρες την εβδομάδα και απεριόριστη διατροφή τις άλλες 5 ημέρες, έχει γίνει αρκετά δημοφιλής.

Η ερευνητική ομάδα ήθελε να κατανοήσει καλύτερα τις αντιδράσεις της διαλειμματικής νηστείας σε μοριακό επίπεδο. Έτσι, εξέθεσαν ομάδες ποντικών για 16 εβδομάδες σε διακοπτόμενη δίαιτα.

Ενεργοποίηση μεταβολισμού

Τα πειραματόζωα έτρωγαν για δύο ημέρες ενώ την επόμενη δεν έτρωγαν τίποτα. Η πρόσληψη θερμίδων την ημέρες της κατανάλωσης δεν περιοριζόταν.

Τέσσερις μήνες αργότερα, τα ποντίκια στην ομάδα της διαλειμματικής νηστείας ζύγιζαν λιγότερο από εκείνα της ομάδας ελέγχου που συνέχισαν να τρώνε τον ίδιο όγκο τροφής.

Το χαμηλότερο σωματικό βάρος των ποντικών στην ομάδα της νηστείας δεν ήταν το μόνο αποτέλεσμα. Η διαλειμματική νηστεία βοήθησε στη μείωση του υποδόριου λίπους αλλά αύξησε το καφέ λίπος το οποίο εμπλέκεται στην καύση ενέργειας και στην παραγωγή θερμότητας του σώματος. Τα επίπεδα γλυκόζης και ινσουλίνης ήταν πιο σταθερά.

Σε ένα από τα πειράματα, τα οφέλη παρατηρήθηκαν μετά από μόλις έξι εβδομάδες διαλείπουσας νηστείας.

Μέσα από μια ανάλυση βιολογικών παραγόντων, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η διαλείπουσα νηστεία προκαλεί μια ανοσοποιητική αντίδραση στα λιποκύτταρα. Υπάρχουν αλλαγές σε ορισμένες οδούς γονιδίων που εμπλέκονται στο ανοσοποιητικό σύστημα και στην αντίδραση του οργανισμού στη φλεγμονή. Ένας τύπος λευκών αιμοσφαιρίων, τα μακροφάγα, ενεργοποιείται. Τα μακροφάγα διεγείρουν τα λιπώδη κύτταρα προκειμένου να καούν τα αποθηκευμένα τριγλυκερίδια δημιουργώντας θερμότητα. Αυτό συμβαίνει κατά τη διάρκεια των περιόδων διαλείπουσας νηστείας μέσω της δημιουργίας νέων αιμοφόρων αγγείων στον λιπώδη ιστό προκειμένου να αυξηθούν οι καύσεις του λίπους.

“Η διαλείπουσα νηστεία χωρίς μείωση της πρόσληψης θερμίδων μπορεί να είναι μια προληπτική και θεραπευτική προσέγγιση κατά της παχυσαρκίας και των μεταβολικών διαταραχών”, είπε ο Kyoung-Han Kim.

“Είναι εντυπωσιακό ότι αυτές οι διεγερμένες από τη νηστεία μεταβολές στην ανάπτυξη των αγγειακών κυττάρων και οι επακόλουθες μεταβολές του ανοσοποιητικού συστήματος εμφανίζονται ακόμη και μετά από ένα μόνο κύκλο 24ωρης νηστείας ενώ αντιστρέφονται πλήρως όταν τα ποντίκια αρχίζουν να τρώνε και πάλι”, πρόσθεσε ο Yun Hye Kim.

Να σημειωθεί ότι άλλες μελέτες έχουν δείξει ότι η διαλειματική 24ώρη νηστεία μπορεί να μειώσει το σωματικό βάρος κατά 2-3% στους ανθρώπους και κατά 5-10% στα ποντίκια. Ωστόσο είναι μια στρεσογόνος κατάσταση τόσο για το σώμα όσο και για το μυαλό. Αν και δεν είναι εύκολο να συγκριθούν άμεσα οι επιδράσεις της νηστείας στα ποντίκια με τις επιδράσεις στους ανθρώπους, φαίνεται ότι η διαλειμματική νηστεία βελτιώνει η διατροφική συμπεριφορά στον άνθρωπο καθώς και την ψυχολογική του διάθεση.

Πηγή: Intermittent fasting promotes adipose thermogenesis and metabolic homeostasis via VEGF-mediated alternative activation of macrophage.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης