Τα θειούχα αμινοξέα μπορεί να σχετίζονται με χρόνιες παθήσεις

Οι φυτικές δίαιτες έχουν πρόσφατα γίνει δημοφιλείς και η έρευνα δείχνει ότι η χορτοφαγία δεν είναι μόνο καλή για το περιβάλλον, αλλά και για την υγεία μας. Ορισμένες μελέτες έχουν δείξει ότι οι πλούσιες σε κρέας δίαιτες συνδέονται με μια σειρά προβλημάτων υγείας, από καρδιακές παθήσεις και εγκεφαλικά επεισόδια έως τον διαβήτη τύπου 2 και κάποιους καρκίνους. Έχει επίσης βρεθεί ότι οι άνθρωποι που καταναλώνουν δίαιτες με υψηλή περιεκτικότητα σε κρέας ζουν μικρότερης διάρκειας ζωές.

Μια πρόσφατη αμερικανική μελέτη έδειξε  ότι οι ενήλικες που καταναλώνουν δίαιτες υψηλής περιεκτικότητας σε ζωικές πρωτεΐνες διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να αναπτύξουν ένα ευρύ φάσμα χρόνιων ασθενειών. Οι συγγραφείς προτείνουν φυτικές πρωτεΐνες για τη μείωση αυτών των κινδύνων.

Η μελέτη αυτή ήταν η πρώτη που διερεύνησε την επίδραση που έχουν τα θειούχα αμινοξέα στην υγεία μας. Αυτά βρίσκονται σε πολλά τρόφιμα, αλλά σε μεγαλύτερες ποσότητες στα αυγά, το ψάρι, το κόκκινο κρέας και το κοτόπουλο. Όταν καταναλώνονται στο συνιστώμενα επίπεδα, τα θειικά αμινοξέα διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο σώμα μας. Βοηθούν το μεταβολισμό, προστατεύουν τα κύτταρα από βλάβες, χτίζουν πρωτεΐνες, ρυθμίζουν τις ορμόνες και τους νευροδιαβιβαστές, και βοηθούν να διατηρηθεί το ήπαρ υγιές.

Η κατανάλωση πολλών τροφών με υψηλή περιεκτικότητα σε θειικά αμινοξέα μπορεί να έχει αρνητικές αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία. Αυτά τα αμινοξέα συνδέονται με υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιακών παθήσεων, εγκεφαλικού επεισοδίου, διαβήτη και λιπαρό συκώτι.

Έχετε μεγαλύτερο κίνδυνο εάν καταναλώνετε υψηλά επίπεδα δύο θειικών αμινοξέων, της κυστεΐνης και της μεθειονίνης. Θεωρούνται τα πιο τοξικά παρότι το σώμα μας χρειάζεται και τα δύο. Η μεθειονίνη είναι απαραίτητο να λαμβάνονται από τη διατροφή διότι το σώμα δεν μπορεί να τη συνθέσει -όπως συμβαίνει και με τις βιταμίνες. Μετατρέπεται σε κυστεΐνη και καρνιτίνη. Η κυστεΐνη είναι πρόδρομη ένωση της αντιοξειδωτικής ουσίας γλουταθειόνη.

Γενικά, συνιστάται οι ενήλικες να καταναλώνουν μόνο 15 mg αμινοξέων που περιέχουν θείο ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν ότι οι περισσότεροι ηλικιωμένοι έχουν δίαιτες που υπερβαίνουν αυτή η σύσταση.

Σε μια αμερικανική μελέτη, οι ερευνητές εξέτασαν ένα μεγάλο μέγεθος δείγματος 11.576 ενηλίκων για μια περίοδο έξι ετών (προσλήφθηκαν από το 1988 έως το 1994). Για να αποκτήσουν καλύτερη εικόνα της επίδρασης των θειικών αμινοξέων, οι συγγραφείς απέκλεισαν όσους κατανάλωναν χαμηλά επίπεδα και όσους είχαν μειώσει την πρόσληψη κρέατος ή αυγών λόγω επιπλοκών της υγείας τους. Οι ερευνητές κατέγραψαν τις διατροφικές συνήθειες των συμμετεχόντων, καθώς και τα επίπεδα χοληστερόλης, ινσουλίνης και γλυκόζης στο αίμα.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι ο μέσος συμμετέχων κατανάλωνε 2,5 φορές τα συνιστώμενα επίπεδα αμινοξέων με θείο. Αφού έλαβαν υπόψη όσο το δυνατόν περισσότερες μεταβλητές, όπως το σωματικό βάρος και το φύλο, διαπίστωσαν ότι η κατανάλωση μιας διατροφής υψηλής σε αυτά τα αμινοξέα, ιδιαίτερα της κυστεΐνης και της μεθειονίνης, συσχετίστηκε με υψηλή χοληστερόλη, αντίσταση στην ινσουλίνη και υψηλή γλυκόζη στο αίμα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτό ισχύει ανεξάρτητα από τη συνολική πρόσληψη πρωτεΐνης ενός ατόμου. Και υποδηλώνει ότι οι κίνδυνοι για την υγεία μπορεί να μην αφορούν αποκλειστικά την κατανάλωση πρωτεϊνών, αλλά και την ποσότητα των θειικών αμινοξέων. Επειδή τα ζωικά προϊόντα περιέχουν συνήθως υψηλότερα επίπεδα, οι ερευνητές προτείνουν ότι μια διατροφή φυτικών πρωτεϊνών μπορεί να είναι ο καλύτερος τρόπος για να διατηρηθεί η κατανάλωση αμινοξέων με θείο στα πλησιέστερα στα συνιστώμενα επίπεδα.

Η μελέτη έδειξε επίσης ότι οι συμμετέχοντες που κατανάλωναν λίγα θειούχα αμινοξέα (15-24 mg ανά κιλό σωματικού βάρους την ημέρα) είχαν χαμηλότερα επίπεδα χοληστερόλης, γλυκόζης και ινσουλίνης και χαμηλότερο συνολικό κίνδυνο καρδιομεταβολικών ασθενειών.

Αυτά τα ευρήματα τονίζουν τη σημασία που έχουν τα θειικά αμινοξέα στην ανάπτυξη χρόνιων παθήσεων. Υποστηρίζουν τη θεωρία ότι για καλή μακροπρόθεσμη υγεία, η πρόσληψη θειικών αμινοξέων θα πρέπει να προσεγγίζει τις ελάχιστες απαιτήσεις -αρκετά κάτω από τα επίπεδα που καταναλώνονται σήμερα από τους περισσότερους ενήλικες.

Η μείωση της πρόσληψης αυτών των αμινοξέων μπορεί, εν μέρει, να εξηγεί ορισμένα από τα παρατηρούμενα οφέλη των φυτικών τροφών στην υγεία. Τα αμινοξέα με θείο είναι περισσότερα στο κρέας σε σχέση με τα λαχανικά, οπότε η μετάβαση σε φυτικές πηγές πρωτεϊνών όπως, φασόλια, φακές, ξηροί καρποί και σπόροι, καθώς και η κατανάλωση που δεν ξεφεύγει από τις συνιστώμενες προσλήψεων θα μπορούσαν να μειώσουν την πιθανότητα ανάπτυξης καρδιακών παθήσεως και διαβήτη.

Πηγή: Association of sulfur amino acid consumption with cardiometabolic risk factors: Cross-sectional findings from NHANES III.

Δείτε επίσης