Το κριθάρι μειώνει την απορρόφηση της διατροφικής χοληστερίνης (μέσω της βήτα-γλυκάνης)

Μέχρι σήμερα είναι γνωστό ότι η κατανάλωση βρώμης μειώνει την απορρόφηση της διατροφικής χοληστερόλης (χοληστερίνη) λόγω συγκεκριμένων φυτικών ινών που διαθέτει, και συγκεκριμένα μιας παχύρρευστης διαλυτής φυτικής ίνας που ονομάζεται βήτα-γλυκάνη. Φαίνεται όμως ότι την ίδια ιδιότητα έχει και το κριθάρι.

krithari beta glykanhΗ κατανάλωση κριθαριού ή προϊόντων που περιέχουν κριθάρι μειώνει τα επίπεδα της LDL (αποκαλείται “κακή” χοληστερόλη) συμπεραίνει μετα-ανάλυση Καναδών ερευνητών που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό European Journal of Clinical Nutrition.

Αναλύοντας τα ευρήματα 14 προηγούμενων μελετών στις οποίες συμμετείχαν 615 άτομα, οι επιστήμονες βρήκαν ότι το κριθάρι μπορεί να μειώσει κατά 7% τόσο την χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνη (LDL) όσο και την μη-HDL χοληστερόλη (αυτή που προκύπτει όταν αφαιρεθεί από την ολική χοληστερόλη η HDL η οποία αποκαλείται “καλή” χοληστερόλη).

Όταν κάνουμε εξετάσεις αίματος, μετριούνται η ολική χοληστερόλη (TC), η «καλή» (HDL) και η «κακή» (LDL), αλλά αν παρατηρήσετε τις εξετάσεις σας θα δείτε ότι το άθροισμα της HDL με την LDL είναι μικρότερο από την ολική χοληστερόλη. Αυτό οφείλεται στο ότι κυκλοφορεί στο αίμα και μια άλλη ποσότητα χοληστερόλης σε λιποπρωτεΐνες διαφορετικής πυκνότητας η οποία δεν είναι εντελώς αθώα.

Στη μετα-ανάλυση διαπιστώθηκε ότι το κριθάρι και τα διάφορα προϊόντα που το περιέχουν μειώνει τόσο την LDL όσο και τη μη-HDL και μάλιστα σε ένα ποσοστό παρόμοιο με αυτό που επιτυγχάνεται με μια γενικά ισορροπημένη διατροφή.

Η βήτα-γλυκάνη

Όπως γράφουν οι ερευνητές το κριθάρι δρα με τρόπο παρόμοιο με τη βρώμη, καθώς είναι πλούσιο σε φυτικές ίνες ενώ συγχρόνως περιέχει διπλάσιες πρωτεΐνες και τις μισές θερμίδες από τη βρώμη.

Και τα δύο είδη δημητριακών περιέχουν υψηλά επίπεδα μίας διαλυτής φυτικής ίνας που λέγεται βήτα-γλυκάνη. Αρκετές μελέτες έχουν αναγνωρίσει ότι 3 γραμμάρια αυτής της ίνας την ημέρα (αντιστοιχούν σε 30-40 γραμμάρια κριθαριού ή βρώμης) μπορούν να μειώσουν την απορρόφηση της διατροφικής χοληστερόλης.

«Τα ευρήματα αυτά είναι σημαντικά για τα άτομα που έχουν υψηλό κίνδυνο για καρδιαγγειακή νόσο, όπως οι πάσχοντες από διαβήτη  τύπου 2 που μπορεί να έχουν φυσιολογικά επίπεδα LDL χοληστερόλης αλλά αυξημένα επίπεδα μη-HDL χοληστερόλης», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης δρ Vladimir Vuksan, καθηγητής στο Τμήμα Διατροφικών Επιστημών & στο Τμήμα Ενδοκρινολογίας του Πανεπιστημίου του Τορόντο.

Οι ερευνητές είπαν ότι μια διατροφή που περιέχει βρώμη ή κριθάρι μπορεί να ωφελήσει τους πάντες, ακόμα και αυτούς που δεν έχουν υψηλή χοληστερόλη διότι όσο χαμηλότερο είναι αυτό το λιπίδιο στο αίμα, τόσο καλύτερα.

Πηγή: H V T Ho, J L Sievenpiper, A Zurbau, S B Mejia, E Jovanovski, F Au-Yeung, A L Jenkins, V Vuksan. A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials of the effect of barley β-glucan on LDL-C, non-HDL-C and apoB for cardiovascular disease risk reductioni-iv. European Journal of Clinical Nutrition, 2016.

Σχετικά άρθρα