Τα οφέλη της διαλειμματικής νηστείας

Σε ένα άρθρο ανασκόπησης που δημοσιεύθηκε στο The New England Journal of Medicine, ο νευροεπιστήμονας Mark Mattson, από το Johns Hopkins University School of Medicine, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η διαλειμματική νηστεία έχει οφέλη για την υγεία.

Ο Mattson, ο οποίος έχει μελετήσει τον αντίκτυπο της διαλείπουσας νηστείας στην υγεία για 25 χρόνια και τον υιοθέτησε πριν από περίπου 20 χρόνια, γράφει ότι «η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να είναι μέρος ενός υγιεινού τρόπου ζωής».

Ο Mattson λέει ότι το νέο του άρθρο αποσκοπεί να διευκολύνει την αποσαφήνιση της επιστήμης και των κλινικών εφαρμογών της διαλείπουσας νηστείας με τρόπους που μπορούν να βοηθήσουν τους γιατρούς να καθοδηγήσουν τους ασθενείς που θέλουν να τη δοκιμάσουν.

Η διαλειμματική δίαιτα, λέει, έχει δύο κατηγορίες: καθημερινή περιορισμένη διατροφή, η οποία περιορίζει τους χρόνους κατανάλωσης σε 6-8 ώρες την ημέρα και τη λεγόμενη 5: 2, στην οποία οι άνθρωποι περιορίζουν την κατανάλωση για δύο ημέρες την εβδομάδα.

Μια σειρά ζωικών και ανθρώπινων μελετών έχει δείξει ότι η εναλλαγή μεταξύ των χρόνων νηστείας και φαγητού υποστηρίζει την κυτταρική υγεία, πιθανώς προκαλώντας μια παλαιά προσαρμογή σε περιόδους σπανιότητας τροφίμων που ονομάζεται μεταβολική μεταγωγή. Ένας τέτοιος διακόπτης συμβαίνει όταν τα κύτταρα καταναλώνουν τα αποθέματά τους σε ζάχαρη -ένα γρήγορα προσπελάσιμο καύσιμο- και αρχίζουν να μετατρέπουν το λίπος σε ενέργεια μέσω μιας πιο αργής μεταβολικής διαδικασίας.

Οι μελέτες έχουν δείξει ότι αυτή η αλλαγή βελτιώνει τη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα, αυξάνει την αντίσταση στο στρες και καταστέλλει τη φλεγμονή. Επειδή οι περισσότεροι Αμερικανοί τρώνε τρία γεύματα συν σνακ κάθε μέρα, δεν βιώνουν τον διακόπτη αυτόν και τα οφέλη του.

Ο Mattson σημειώνει ότι τέσσερις μελέτες τόσο σε ζώα όσο και σε ανθρώπους διαπίστωσαν ότι η διαλειμματική νηστεία μειώνει την αρτηριακή πίεση, τα επίπεδα λιπιδίων στο αίμα και τον καρδιακό ρυθμό κατά την ανάπαυση.

Υπάρχουν επίσης αποδείξεις ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να τροποποιήσει τους παράγοντες κινδύνου που συνδέονται με την παχυσαρκία και τον διαβήτη, λέει ο Mattson. Δύο μελέτες 100 υπέρβαρων γυναικών έδειξαν ότι οι ασθενείς με διαλείπουσα νηστεία 5: 2 έχασαν το ίδιο βάρος με τις γυναίκες που περιόρισαν τις θερμίδες, και επιπλέον βελτίωσαν την ευαισθησία στην ινσουλίνη και μείωσαν την κοιλιακή παχυσαρκία.

Προκαταρκτικές μελέτες δείχνουν ότι η διαλειμματική νηστεία θα μπορούσε να ωφελήσει και την υγεία του εγκεφάλου. Μια πολυκεντρική κλινική δοκιμή από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο, τον Απρίλιο, διαπίστωσε ότι 220 υγιείς, μη παχύσαρκοι ενήλικες που διατήρησαν μια δίαιτα με περιορισμένη θερμιδική πρόσληψη για δύο χρόνια έδειξαν σημάδια βελτιωμένης μνήμης σε μια σειρά γνωστικών εξετάσεων. Ενώ χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να αποδειχθούν οι επιδράσεις της διαλείπουσας νηστείας στη μάθηση και τη μνήμη, ο Mattson λέει ότι εάν αποδειχθεί αυτό, η νηστεία μπορεί να αποδειχτεί “φάρμακο” που προστατεύει από τον νευροεκφυλισμό και την άνοια.

“Είμαστε σε ένα σημείο μετάβασης όπου θα μπορούσαμε σύντομα να εξετάσουμε την προσθήκη πληροφοριών για τη διαλείπουσα νηστεία στα προγράμματα σπουδών των ιατρικών σχολών, παράλληλα με τις συνήθεις συμβουλές για υγιεινή διατροφή και άσκηση”, λέει Mattson. Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι οι ερευνητές δεν κατανοούν πλήρως τους μηχανισμούς μεταβολικής μεταγωγής και ότι μερικοί άνθρωποι αδυνατούν ή δεν θέλουν να συμμορφωθούν με τα πρωτόκολλα νηστείας, αλλά ισχυρίζεται ότι με την καθοδήγηση και την υπομονή οι περισσότεροι άνθρωποι μπορούν να την ενσωματώσουν στη ζωή τους. “Παίρνει λίγο χρόνο για να προσαρμοστεί ο οργανισμός στη διαλείπουσα νηστεία και να ξεπεράσει την αρχική πείνα και την ευερεθιστότητα που τη συνοδεύουν. Συνήθως μετά από δύο εβδομάδες έως ένα μήνα το σώμα και ο εγκέφαλος εξοικειώνονται με τη νέα συνήθεια”, λέει ο Mattson.

Ο Mattson προτείνει οι γιατροί να συμβουλεύουν αυτούς που θέλουν να ακολουθήσουν αυτή τη δίαιτα να αυξάνουν σταδιακά τη διάρκεια και τη συχνότητα των περιόδων νηστείας σε διάστημα αρκετών μηνών. Όπως συμβαίνει με όλες τις αλλαγές στον τρόπο ζωής, λέει ο Mattson, είναι σημαντικό για τους γιατρούς να γνωρίζουν την επιστήμη, ώστε να μπορούν να γνωστοποιούν τα πιθανά οφέλη ή τις παρενέργειες και τις προκλήσεις και να προσφέρουν υποστήριξη.

Πηγή: Effects of Intermittent Fasting on Health, Aging, and Disease.

Δείτε επίσης