Ουλίτιδα: Η δίαιτα που μιμείται τη νηστεία μπορεί να μειώσει τη φλεγμονή

Τα άτομα που ακολουθούν μια βραχυπρόθεσμη δίαιτα χαμηλών θερμίδων μπορεί να έχουν μειωμένους δείκτες φλεγμονής που σχετίζονται με τη νόσο των ούλων -ουλίτιδα και περιοδοντίτιδα. Μια μελέτη του King’s College London, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Clinical Periodontology, αναδεικνύει πώς οι τροποποιήσεις του τρόπου ζωής θα μπορούσαν να είναι σημαντικές παράλληλα με τον έλεγχο της πλάκας στη διαχείριση της νόσου των ούλων.

Ενώ η νηστεία έχει συνδεθεί με μειωμένη φλεγμονή σε όλο το σώμα, αυτή είναι η πρώτη που τεκμηριώνει μια σχέση και με τη νόσο των ούλων. Τα ευρήματα προσφέρουν νέες γνώσεις για το πώς η στοματική και η ευρύτερη υγεία του σώματος είναι στενά αλληλένδετες.

Ο Δρ Giuseppe Mainas, πρώτος συγγραφέας της μελέτης από το King’s College London, δήλωσε: «Η μελέτη μας υποδηλώνει ότι οι τροποποιήσεις του τρόπου ζωής θα μπορούσαν να είναι σημαντικές παράλληλα με το σωστό βούρτσισμα των δοντιών για τους ασθενείς».

Η περιοδοντίτιδα, μια σοβαρή μορφή νόσου των ούλων, επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως και έχει συνδεθεί με ευρύτερα προβλήματα υγείας, όπως καρδιακές παθήσεις και διαβήτης. Ενώ η τυπική θεραπεία επικεντρώνεται στον καθαρισμό των μολυσμένων περιοχών γύρω από τα δόντια, οι ερευνητές διερευνούν ολοένα και περισσότερο εάν η διατροφή μπορεί να διαδραματίσει ρόλο στη βελτίωση των αποτελεσμάτων.

Η έρευνα περιελάμβανε 28 ασθενείς από νοσοκομεία σε όλη την Ισπανία, χωρισμένους σε δύο ομάδες – εκείνους που ακολούθησαν μια πενταήμερη περιοριστική δίαιτα έναντι μιας ομάδας ελέγχου που συνέχισε τη συνήθη διατροφή τους.

Οι ασθενείς που νήστεψαν κατανάλωσαν 1.100 θερμίδες για δύο ημέρες και στη συνέχεια 750 θερμίδες για τρεις ημέρες. Την έκτη ημέρα, εισήχθησαν σταδιακά περισσότερες θερμίδες με μαλακές τροφές· στη συνέχεια, οι διατροφές τους επέστρεψαν στο φυσιολογικό μέχρι την έβδομη ημέρα. Αυτό επαναλήφθηκε τρεις φορές σε έξι μήνες, με τους ασθενείς να αναφέρουν ότι η δίαιτα ήταν εύκολο να τηρηθεί.

Μετά από έξι μήνες, αναλύθηκαν δείγματα από το αίμα και το ουλικό υγρό των ασθενών –το υγρό που προέρχεται από τον μικρό χώρο μεταξύ του δοντιού και του ούλου, το οποίο βοηθά τα ούλα να παραμένουν υγιή και να καταπολεμούν τα μικρόβια.

Όσοι νήστεψαν είχαν μειωμένους δείκτες φλεγμονής σε δείγματα αίματος και ουλικού ιστού σε σύγκριση με εκείνους των οποίων οι διατροφές παρέμειναν ίδιες, συμπεριλαμβανομένων χαμηλότερων επιπέδων C-αντιδρώσας πρωτεΐνης, ενός γενικού δείκτη φλεγμονής σε όλο το σώμα. Η ομάδα νηστείας είχε επίσης μειωμένα μόρια που συνδέονται με φλεγμονή ειδικά στα ούλα, σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου.

Ο επικεφαλής συγγραφέας, καθηγητής Luigi Nibali του King’s College London, δήλωσε: «Μπορεί να υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους η νηστεία είναι ωφέλιμη για ασθενείς με νόσο των ούλων. Η νηστεία μειώνει το οξειδωτικό στρες στο σώμα, μια κοινή αιτία φλεγμονής, η οποία μπορεί να βλάψει τα κύτταρα και το DNA. Η πρόσληψη τροφών υψηλής θερμιδικής αξίας και εξευγενισμένων υδατανθράκων –για παράδειγμα σε κέικ και μπισκότα– μπορεί επίσης να προκαλέσει φλεγμονή, επομένως ο περιορισμός αυτών των τροφών μειώνει επίσης το οξειδωτικό στρες στο σώμα. Μπορεί επίσης η νηστεία να έχει ευεργετικά αποτελέσματα στο μικροβίωμα –την κοινότητα βακτηρίων του σώματος που βοηθούν να το διατηρούν υγιές. Ωστόσο, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να επιβεβαιωθεί αυτή η σχέση».

Διατροφικές προσεγγίσεις όπως οι δίαιτες που μιμούνται τη νηστεία θα μπορούσαν να διερευνηθούν στο μέλλον ως συμπληρωματικές προσεγγίσεις παράλληλα με συμβατικές θεραπείες για τη νόσο των ούλων, όπως ο επαγγελματικός καθαρισμός και η υποστήριξη της στοματικής υγιεινής.

Ο Δρ Mainas πρόσθεσε: «Τώρα που έχουμε τεκμηριώσει αυτή τη σχέση, θα θέλαμε να κάνουμε μια μεγαλύτερη μελέτη, προτού ενσωματώσουμε ενδεχομένως αυτή την προσέγγιση στη θεραπεία της νόσου των ούλων στο μέλλον. Μπορεί να υπάρχουν ασθενείς για τους οποίους ο περιορισμός τροφών μπορεί να είναι επικίνδυνος, όπως εκείνοι με διαβήτη, επομένως οι συμβουλές θα πρέπει να είναι στοχευμένες σε συγκεκριμένες ομάδες ασθενών. Διερευνούμε επί του παρόντος πώς θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε αυτά τα οφέλη σε ομάδες υψηλού κινδύνου που μπορεί να μην μπορούν να νηστέψουν».

Η μελέτη βασίζεται σε μακροχρόνια έρευνα του King’s College London που διερευνά τη σχέση μεταξύ της νόσου των ούλων και της ευρύτερης υγείας. Πέρυσι, ερευνητές του King’s ανακάλυψαν ότι η μεσογειακή διατροφή μειώνει τη νόσο των ούλων και ότι η επιτυχής οδοντιατρική θεραπεία μειώνει τους κινδύνους διαβήτη και καρδιακής νόσου.

Δείτε επίσης