Ασκήσεις με βάρη για την πρόληψη των καρδιαγγειακών παθήσεων

Η άρση βαρών ίσως είναι καλύτερη από την “κάρδιο” για την προστασία από τις καρδιαγγειακές παθήσεις και τη μείωση του επικίνδυνου καρδιακού λίπους, υποστηρίζουν οι επιστήμονες.

Και οι δύο μορφές άσκησης ήταν αποτελεσματικές στη μείωση του καρδιακού λίπους σε μια μικρή ομάδα παχύσαρκων συμμετεχόντων. Ωστόσο, οι ασκήσεις με βάρη και τα πους-απς είχαν μεγαλύτερο αντίκτυπο.

Επιστήμονες από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Κοπεγχάγης προσέλαβαν 32 άτομα που ήταν παχύσαρκα και δεν ασκούνταν, χωρίς να έχουν καρδιακά προβλήματα ή διαβήτη.

Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε πρόγραμμα διάρκειας 12 εβδομάδων, είτε άσκησης βαρών, είτε αερόβιας άσκησης – σε ποδήλατο γυμναστικής – είτε δεν έκαναν καμία δραστηριότητα.

Κάθε άτομο είχε μια σάρωση μαγνητικής τομογραφίας καρδιάς πριν και μετά τη μελέτη για να εξετάσει δύο τύπους καρδιακού ιστού, τον επικαρδιακό λιπώδη ιστό και τον περικαρδιακό λιπώδη ιστό.

Η άσκηση είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του επικαρδιακού λιπώδους ιστού σε σύγκριση με και τη μη άσκηση: η “κάρδιο” κατά 32% και η άρση βαρών κατά 24%. Αλλά μόνο η προπόνηση με βάρη είχε αντίκτυπο στον περικαρδιακό λιπώδη ιστό, ο οποίος μειώθηκε κατά 31%.

Η ερευνητική ομάδα δεν προσπάθησε να συνδυάσει την άσκηση αντοχής με τα βάρη. Αλλά επιβεβαίωσε κάθε είδους άσκηση ήταν επωφελής.

Ο επικαρδικός λιπώδης ιστός θεωρείται ότι προστατεύει την καρδιά αλλά η αυξανόμενη μάζα μπορεί να απελευθερώσει φλεγμονώδεις ορμόνες που προκαλούν αθηροσκλήρωση.

Λιγότερα είναι γνωστά για την επίδραση του περικαρδιακού λίπους στην καρδιακή λειτουργία. Ωστόσο, οι ερευνητές του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Κοπεγχάγης δήλωσαν ότι «συνδέεται με καρδιαγγειακούς παράγοντες κινδύνου, όπως η ασβέστωση των στεφανιαίων αρτηριών.

Οι καρδιακές παθήσεις προκαλούνται συχνά από συσσώρευση λιπώδους πλάκας στις αρτηρίες. Ένας στους τρεις ανθρώπους πεθαίνει καθημερινά από καρδιαγγειακά νοσήματα παγκοσμίως – συνολικά 17,9 εκατομμύρια ετησίως, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας.

Οι ερευνητές έγραψαν στο περιοδικό JAMA Cardiology: «Συνολικά, τα αποτελέσματά μας δείχνουν ότι η άσκηση με βάρη μπορεί να είναι ανώτερη από την άσκηση αντοχής, καθώς μειώνει τον περικαρδιακό λιπώδη ιστό και βελτιώνει την ικανότητα δύναμης.

H επικεφαλής συγγραφέας Regitse Højgaard Christensen δήλωσε ότι τα αποτελέσματα ήταν εκπληκτικά. Είπε: «Οι ασκήσεις αντιστάσεων ήταν για 45 λεπτά, με μέτρια επιβάρυνση και πολλές επαναλήψεις. Οι συμμετέχοντες πραγματοποίησαν τρία έως πέντε σετ από 10 ασκήσεις και οι συνεδρίες εποπτεύονταν. Αυτή η συγκεκριμένη παρέμβαση ήταν από μόνη της αποτελεσματική στη μείωση των αποθεμάτων λίπους της καρδιάς. Δεν συνδυάσαμε την κατάρτιση αντίστασης και αντοχής, αλλά θα ήταν ενδιαφέρον να αποκαλύψουμε τα ενδεχόμενα πρόσθετα αποτελέσματα τους».

Η μελέτη δεν έδωσε εξήγηση στο γιατί η άρση βαρών είχε καλύτερα αποτελέσματα, αλλά η Christensen είπε ότι η προηγούμενη έρευνα δείχνει ότι η άρση βαρών έχει ως αποτέλεσμα τη δαπάνη θερμίδων σε όλη τη διάρκεια της ημέρας, ακόμα και όταν το άτομο δεν κινείται.

Μια υγιεινή διατροφή μπορεί επίσης να μειώσει το επικαρδιακό λιπώδη ιστό κατά 32%, σύμφωνα με μελέτη Καναδών ερευνητών του Πανεπιστημίου McMaster, που δημοσιεύθηκε το 2012. Ως εκ τούτου, ένας συνδυασμός άσκησης και υγιεινής δίαιτας θα είχε μεγαλύτερη επίδραση στο λίπος της καρδιάς, ανέφεραν οι συγγραφείς.

Δείτε επίσης