Ο λίγος και καθυστερημένος ύπνος βλάπτει τα σπερματοζωάρια

O ύπνος έχει μεγάλη σημασία για την υγεία, σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες. Οι διαταραχές του ύπνου μπορούν να επηρεάσουν διάφορες διαδικασίες του σώματος, συμπεριλαμβανομένου του ανοσοποιητικού συστήματος. Το αμερικανικό National Sleep Foundation συνιστά 7-9 ώρες ύπνου για άτομα ηλικίας 18 έως 64 ετών.

Τώρα, μια μελέτη από το Ιατρικό Πανεπιστήμιο Harbin, στην Κίνα, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Medical Science Monitor συνδέει τις ώρες του ύπνου και την ώρα που κάποιος κοιμάται με την ποιότητα του σπέρματος.

Στη μελέτη, η οποία έγινε από τον Σεπτέμβριο του 2013 μέχρι τον Απρίλιο του 2014, συμμετείχαν 981 υγιείς άνδρες ηλικίας 18-50 ετών που χωρίστηκαν τυχαία σε τρεις ομάδες. Η πρώτη ομάδα πήγαινε για ύπνο στις 8 -10 το βράδυ, η δεύτερη στις 10-12 το βράδυ και η τρίτη ομάδα μετά τα μεσάνυχτα.

Οι άνδρες έπρεπε να βάζουν ξυπνητήρι για να σηκώνονται από το κρεβάτι έπειτα από 6 ώρες ύπνου ή λιγότερο (ελλιπής ύπνος), μετά από από 7-8 ώρες (μέση διάρκεια ύπνου) ή μετά από 9 ώρες ύπνο ή περισσότερο (υπερβολικός ύπνος).

Πριν από την έναρξη της μελέτης και σε τακτά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκειά της, οι άνδρες έδιναν δείγματα σπέρματος. Οι ερευνητές, μέσα σε 30 λεπτά από συλλογή του δείγματος εξέταζαν τον αριθμό, το σχήμα και την κινητικότητα των σπερματοζωαρίων. Η μορφολογία του σπέρματος εξετάστηκε με μικροσκόπιο.

Διαπιστώθηκε ότι την καλύτερη κινητικότητα σπερματοζωαρίων είχαν οι άνδρες που έμπαιναν νωρίς για ύπνο (πριν τις 10 το βράδυ) και συγχρόνως κοιμόντουσαν για ικανοποιητικό χρονικό διάστημα (7-8 ώρες).

Όσοι πήγαιναν για ύπνο μετά τα μεσάνυχτα είχαν σημαντικά χαμηλότερο αριθμό σπερματοζωαρίων με μικρότερη διάρκεια ζωής. Χειρότερα ήταν τα πράγματα γι’ αυτούς που πήγαιναν αργά για ύπνο και συγχρόνως κοιμόντουσαν πολύ λίγο (κάτω από 6 ώρες) ή πάρα πολύ (πάνω από 9 ώρες). Ο καθυστερημένος ύπνος ήταν ένας σημαντικός παράγοντας που επηρέαζε το σπέρμα έδειξε η μελέτη.

Πάντως, το μέγεθος και το σχήμα των σπερματοζωαρίων δεν είχαν επηρεαστεί από τη διάρκεια ή την ώρα του ύπνου.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι το ξενύχτι και ο ανεπαρκής ή υπερβολικός ύπνος πλήττουν το σπέρμα επειδή αυξάνουν τα επίπεδα των αντισπερματικών αντισωμάτων. Τα αντισώματα αυτά παράγονται εξαιτίας δυσλειτουργιών του ανοσοποιητικού συστήματος και αδρανοποιούν ή εξολοθρεύουν τα σπερματοζωάρια, μειώνοντας τη γονιμότητα του άνδρα.

Να σημειωθεί ότι μια δανική μελέτη που είχε δημοσιευθεί το 2013 είχε βρει παρόμοια αποτελέσματα. Οι άνδρες που κοιμόντουσαν μόνο 6 ώρες κάθε βράδυ φάνηκε να παράγουν κατά 25% λιγότερα σπερματοζωάρια από αυτούς που κοιμόντουσαν 8 ώρες.

Πηγή: Sleep Deprivation and Late Bedtime Impair Sperm Health Through Increasing Antisperm Antibody Production.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn




Δείτε επίσης