Διάγνωση έλλειψης ύπνου με τεστ αίματος

Ένα τεστ αίματος που αποκαλύπτει αν κάποιος κοιμάται αρκετά αναπτύσσουν Ιταλοί επιστήμονες, σύμφωνα με δημοσίευση στο περιοδικό Experimental Physiology.

Το τεστ θα βοηθήσει, μεταξύ άλλων, τους γονείς να γνωρίζουν κατά πόσο τα παιδιά τους πάσχουν από χρόνια στέρηση ύπνου.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Δρ. Fabio Lauria του Ινστιτούτου Επιστημών της Διατροφής του Εθνικού Συμβουλίου Ερευνών της Ιταλίας, βασίζουν το τεστ στην ανακάλυψη ότι μικροσκοπικά τμήματα του RNA (του «ξαδέλφου» μορίου του DNA, το οποίο μεταφράζει τον γενετικό κώδικα σε πρωτεΐνες) μεταβάλλονται στο αίμα των ανθρώπων που δεν κοιμούνται αρκετά.

«Η μελέτη μας δείχνει για πρώτη φορά ότι τα επίπεδα συγκεκριμένων microRNA που κυκλοφορούν στο αίμα είναι διαφορετικά σε όσους κοιμούνται λίγο, σε σχέση με όσους κοιμούνται φυσιολογικά. Αυτό θα επιτρέψει στους γιατρούς να προσδιορίζουν εύκολα κατά πόσο τα παιδιά κοιμούνται αρκετά, χρησιμοποιώντας ένα απλό τεστ αίματος, που θα παρέχει ενδείξεις και για άλλες όψεις της υγείας» δήλωσε ο Lauria.

Προηγούμενες έρευνες έχουν δείξει ότι ο ύπνος είναι ουσιώδης για την υγεία και τις σχολικές επιδόσεις των παιδιών, ενώ αργότερα στη ζωή η έλλειψη ύπνου σχετίζεται με διάφορα προβλήματα υγείας.

Οι ερευνητές μελέτησαν δείγματα αίματος 111 υγιών παιδιών και εφήβων από οκτώ ευρωπαϊκές χώρες (Ισπανία, Ιταλία, Κύπρος, Γερμανία, Βέλγιο, Εσθονία, Ουγγαρία και Σουηδία). Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, του επαρκούς και του ανεπαρκούς ύπνου, κάτι που βασίστηκε σε αυτοαναφορές. Για τα παιδιά, ως ανεπαρκής  θεωρήθηκε ο ύπνος κάτω των 9 ωρών και για τους εφήβους κάτω των 8 ωρών.

Διαπιστώθηκε ότι -άσχετα με τη χώρα προέλευσης- είναι δυνατό, αναλύοντας τα microRNA στο αίμα, να γίνει διάγνωση με αρκετή αξιοπιστία αν ένα άτομο κοιμάται αρκετά ή όχι. Θα χρειαστεί πάντως χρόνος, έως ότου υπάρξει διαθέσιμο ένα κανονικό κλινικό τεστ διάγνωσης της έλλειψης ύπνου.

Πόσες ώρες ύπνου χρειάζονται τα παιδιά

Τα άτομα ηλικίας κάτω των 17 ετών χρειάζονται μεταξύ 9 και 12 ωρών ύπνου τη νύχτα, ανάλογα με την ηλικία τους.

Οι ώρες αυξάνονται από 8,5 για τα νεογέννητα σε 12 για ένα τρίχρονο παιδί -αύξηση κατά μία ώρα το χρόνο.

Οι ώρες μειώνονται από 12 στα τρίχρονα σε 11 στα πεντάχρονα και σε 10 στα εννιάχρονα.

Στη συνέχεια μειώνονται στις 9 ώρες για τις ηλικίες 14, 15 και 16 ετών.

Τα άτομα άνω των 16 ετών και οι ενήλικες θα πρέπει να κοιμούνται από 7 μέχρι 9 ώρες κάθε βράδυ.

Αν ένα παιδί δεν κοιμάται αρκετά μπορεί να επηρεαστεί η ανάπτυξή του καθώς κατά τη διάρκεια του ύπνου το σώμα επισκευάζεται και αναπτύσσεται.

Πώς να μειώσετε την πιθανότητα να μείνετε άϋπνοι

  • Αποφύγετε τα μπλε φώτα τη νύχτα -το μπλε φως έχει αποδειχθεί ότι είναι ένας ισχυρός καταστολέας της ορμόνης μελατονίνης η οποία επηρεάζει τους κιρκαδικούς ρυθμούς.
  • Αποφύγετε να κοιτάτε φωτεινές οθόνες 2-3 ώρες πριν από τον ύπνο.
  • Εάν η κρεβατοκάμαρά σας δεν είναι εντελώς σκοτεινή το βράδυ, μια μάσκα ματιών ίσως βοηθήσει.

Δείτε επίσης