Η μέτρια κατανάλωση υδατανθράκων μπορεί να μειώσει την «κακή» χοληστερόλη

Πολλοί άνθρωποι αποκλείουν το ψωμί, τα ζυμαρικά και τις πατάτες από το διαιτολόγιό τους, ελπίζοντας να χάσουν κιλά και να βελτιώσουν την υγεία της καρδιάς τους. Ωστόσο, υπάρχει διαμάχη πίσω από αυτό το φαινόμενο ευεξίας πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων: οι έρευνες είναι διχασμένες σχετικά με τις δίαιτες περιορισμένων υδατανθράκων.

Ενώ είναι γνωστό ότι οι δίαιτες πλούσιες σε υδατάνθρακες αυξάνουν τον κίνδυνο φραγμένων αρτηριών, καρδιακής νόσου και εγκεφαλικού επεισοδίου, τα οφέλη μιας δίαιτας χαμηλών σε υδατάνθρακες δεν είναι τόσο ξεκάθαρα. Ορισμένες μελέτες έχουν βρει ότι οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων μπορούν να βελτιώσουν αυτούς τους δείκτες υγείας, ενώ άλλες δεν έχουν βρει τέτοια οφέλη ή ακόμα ότι αυξάνουν τον κίνδυνο καρδιακής νόσου.

Τώρα, μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition με επικεφαλής ερευνητές της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Texas A&M στο Texas A&M Health προσθέτει ένα κομμάτι στο παζλ του γιατί μια δίαιτα που λειτουργεί για τον μεταβολισμό ενός ατόμου μπορεί να στείλει τα επίπεδα χοληστερόλης ενός άλλου στα ύψη.

Η ανάλυση της ομάδας σε μελέτες που αφορούσαν σχεδόν 11.500 ενήλικες σε 27 χώρες διαπίστωσε ότι η μέτρια πρόσληψη υδατανθράκων μπορεί να προσφέρει τα καλύτερα μακροπρόθεσμα αποτελέσματα για την υγεία.

«Η μείωση των υδατανθράκων μπορεί να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την απώλεια βάρους, τη μείωση της αρτηριακής πίεσης και τη μείωση των τριγλυκεριδίων, αλλά απαιτεί παρακολούθηση του λιπιδαιμικού προφίλ», δήλωσε ο υποψήφιος διδάκτορας Shuo Feng, πρώτος συγγραφέας της μελέτης. «Οι κετογονικές και οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων έδειξαν τις μεγαλύτερες βελτιώσεις σε λίγους συγκεκριμένους δείκτες υγείας, αλλά οι δίαιτες μέτριων υδατανθράκων βελτίωσαν συνολικά μια ευρύτερη ποικιλία δεικτών υγείας».

Τόσο η πολύ χαμηλή σε υδατάνθρακες, πλούσια σε λιπαρά κετογονική δίαιτα όσο και οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων συσχετίστηκαν με αυξήσεις στην LDL – την «κακή» χοληστερόλη – αλλά το αν αυτό επηρεάζει την υγεία της καρδιάς είναι άγνωστο. Ακόμη πιο σημαντικό, οι λιπιδαιμικές αναλογίες, οι οποίες θεωρούνται πιο αξιόπιστοι δείκτες υγείας της καρδιάς από την ίδια την LDL χοληστερόλη, έδειξαν παρόμοιες βελτιώσεις και στις τρεις δίαιτες.

Για τη μετα-ανάλυσή τους, η ομάδα ανασκόπησε 174 άρθρα υψηλής ποιότητας από επιστημονικά περιοδικά που αφορούσαν 11.481 ενήλικες σε 27 χώρες. Συνέκριναν τα αποτελέσματα ενηλίκων που ακολούθησαν δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων, στις οποίες οι υδατάνθρακες αποτελούσαν το 45% ή λιγότερο των ημερήσιων θερμίδων, με εκείνους που ακολούθησαν δίαιτες υψηλότερων υδατανθράκων και χρησιμοποίησαν στατιστικό λογισμικό για να μετρήσουν τις αλλαγές στη χοληστερόλη, την αρτηριακή πίεση και άλλους καρδιαγγειακούς δείκτες των συμμετεχόντων, καθώς και τις αλλαγές στο βάρος, το σωματικό λίπος και την περίμετρο μέσης.

Επίσης, ανέλυσαν τα δεδομένα σε μικρότερες κατηγορίες για να δουν αν τα αποτελέσματα άλλαζαν με βάση ορισμένες λεπτομέρειες, συμπεριλαμβανομένων των επιπέδων υδατανθράκων, των τροφίμων που καταναλώθηκαν για την αντικατάσταση των υδατανθράκων, των χαρακτηριστικών των συμμετεχόντων, του τρόπου διεξαγωγής κάθε μελέτης και των αποτελεσμάτων της δίαιτας με την πάροδο του χρόνου.

Άλλα ευρήματα περιελάμβαναν τα εξής:

  • Καλύτερα αποτελέσματα: Τα οφέλη ήταν πιο αξιοσημείωτα σε γυναίκες και σε άτομα που ήταν υπέρβαρα ή παχύσαρκα.
  • Χρονικός παράγοντας: Η τήρηση της δίαιτας για τουλάχιστον έξι μήνες είχε ισχυρότερες θετικές επιδράσεις στις αναλογίες τριγλυκεριδίων και στη φλεγμονή.
  • Βέλτιστος συνδυασμός: Η αντικατάσταση των υδατανθράκων με ένα μείγμα υγιεινών λιπαρών και πρωτεϊνών παρείχε τις πιο ολοκληρωμένες βελτιώσεις στην υγεία.

Ο Feng σημείωσε ότι η μελέτη είχε αρκετούς περιορισμούς. Οι περισσότερες μελέτες προέρχονταν από τη Βόρεια Αμερική και την Ευρώπη, επομένως τα αποτελέσματα μπορεί να μην ισχύουν αλλού. Επιπλέον, η ποιότητα της τροφής δεν αξιολογήθηκε, και ορισμένες ομάδες ανάλυσης είχαν πολύ λίγες μελέτες για να είναι στατιστικά αξιόπιστες.

Ωστόσο, πιστεύει ότι αυτή η νέα γνώση ρίχνει σημαντικό φως σε μια παγκόσμια προτεραιότητα υγείας.

«Σε μια εποχή που οι καρδιαγγειακές παθήσεις αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου παγκοσμίως – αντιπροσωπεύοντας σχεδόν 1 στους 3 θανάτους – το να μειωθεί το χάσμα στην κατανόηση του πώς λειτουργούν οι δίαιτες χαμηλών υδατανθράκων θα μπορούσε να σώσει ζωές», δήλωσε.

Περισσότερες πληροφορίες: Shuo Feng et al, Effects of carbohydrate-restricted diets and macronutrient replacements on cardiovascular health and body composition in adults: a meta-analysis of randomized trials, The American Journal of Clinical Nutrition (2025). DOI: 10.1016/j.ajcnut.2025.09.012.

Δείτε επίσης