Πόσες θερμίδες καίει περισσότερο η όρθια στάση σε σχέση με την καθιστή

Σηκωθείτε όρθιοι και σταθείτε στα πόδια σας. Μια νέα μελέτη διαπίστωσε ότι το να στέκεστε αντί να κάθεστε επί 6 ώρες την ημέρα θα μπορούσε να αποτρέψει την αύξηση του σωματικού βάρους και να σας βοηθήσει να χάσετε κιλά. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο European Journal of Preventive Cardiology.

Η παρατεταμένη καθιστική ζωή συνδέεται με την επιδημία της παχυσαρκίας, τις καρδιαγγειακές παθήσεις και το διαβήτη τύπου 2. Οι Ευρωπαίοι κάθονται κατά μέσο όρο 7 ώρες την ημέρα. Ακόμη και οι σωματικά ενεργοί άνθρωποι περνούν το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας τους σε μια καρέκλα.

Η μελέτη ήταν μια ανασκόπηση που εξέτασε κατά πόσο το να στέκεται κανείς καίει περισσότερες θερμίδες από το να κάθεται. Οι ερευνητές ανέφεραν αποτελέσματα από 46 μελέτες με 1.184 συμμετέχοντες. Οι εθελοντές ήταν κατά μέσο όρο 33 ετών, το 60% ήταν άνδρες, ο μέσος δείκτης μάζας σώματος ήταν 24 και το βάρος 65 κιλά.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η όρθια στάση καίει 0,15 θερμίδες ανά λεπτό περισσότερο από την καθιστή στάση. Με την αλλαγή στάσης για 6 ώρες την ημέρα, ένα άτομο 65 κιλών θα δαπανήσει επιπλέον 54 θερμίδες την ημέρα. Αν δε ληφθεί υπόψη τυχόν αύξηση της πρόσληψης τροφής, αυτό θα ισοδυναμούσε με 2,5 κιλά σε ένα έτος και 10 κιλά σε τέσσερα χρόνια.

Ο καθηγητής Francisco Lopez-Jimenez, προϊστάμενος της προληπτικής καρδιολογίας στην κλινική Mayo στο Rochester των ΗΠΑ, ο οποίος συμμετείχε στη μελέτη δήλωσε: “Η όρθια θέση όχι μόνο καίει περισσότερες θερμίδες, αλλά η επιπλέον μυϊκή δραστηριότητα συνδέεται με χαμηλότερα ποσοστά καρδιακών προσβολών, εγκεφαλικών επεισοδίων και διαβήτη. Τα οφέλη από την όρθια στάση υπερβαίνουν αυτό που προέρχεται από τον έλεγχο του βάρους”.

Η διαφορά στην ενεργειακή δαπάνη μεταξύ όρθιας και καθιστικής ζωής θα μπορούσε να είναι ακόμη μεγαλύτερη από αυτή που βρήκε η ανασκόπηση διότι στην πραγματικότητα οι άνθρωποι κάνουν μικρές κινήσεις όταν στέκονται.

“Τα αποτελέσματά μας μπορεί να είναι υποτιμημένα γιατί όταν οι άνθρωποι στέκονται, τείνουν να κάνουν αυθόρμητες κινήσεις, όπως η μετατόπιση του βάρους ή η ταλάντευση από το ένα πόδι στο άλλο, κάνοντας μικρά βήματα μπροστά και πίσω”, δήλωσε ο καθηγητής Lopez-Jimenez.

Οι συγγραφείς κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η όρθια στάση αντί της καθιστής θα μπορούσε να αποτελέσει μια αλλαγή συμπεριφοράς προκειμένου να μειωθεί ο κίνδυνος για παραπανίσια κιλά. Υποστηρίζουν ότι χρειάζεται περισσότερη έρευνα για να διαπιστωθεί εάν μια τέτοια στρατηγική είναι αποτελεσματική και πρακτική.

Ο Lopez-Jimenez δήλωσε: “Είναι σημαντικό να αποφύγετε να κάθεστε για ώρες, ανά τακτά χρονικά διαστήματα. Το να στέκεστε στα πόδια σας είναι ένα πολύ καλό πρώτο βήμα για να αποφευχθεί η νοοτροπία που υπάρχει να κάθεται κανείς αδιάκοπα χωρίς να κινείται”.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης