Ποιες είναι οι κατάλληλες ώρες για καφέ και ποιες όχι

Ξέρουμε ότι ο καφές τονώνει αλλά πότε είναι η κατάλληλη ώρα να πιούμε ένα καφεδάκι; Μια μελέτη αποκαλύπτει ότι η κατάλληλη ώρα το πρωί για την κατανάλωση καφέ είναι μεταξύ 09:30 και 11:30 π.μ. O λόγος είναι ότι σ’ αυτό το διάστημα τα επίπεδα της ορμόνης κορτιζόλης πέφτουν ενώ η καφεΐνη έχει την ιδιότητα να ανεβάζει την κορτιζόλη.

Η κορτιζόλη αποκαλείται “ορμόνη του στρες” και έχει παρατηρηθεί ότι η υπερβολική ποσότητα στον οργανισμό κάνει μακροχρόνια ζημιά. Όμως και η έλλειψη κορτιζόλης προκαλεί προβλήματα καθώς η ορμόνη διευκολύνει την παροχή ενέργειας και δίνει εγρήγορση στο σώμα (παράγεται με ερέθισμα το στρες για να διασπάσει το γλυκογόνο σε γλυκόζη και να δώσει άμεσα ενέργεια η οποία θα κινητοποιήσει τον οργανισμό). Η μακροχρόνια έλλειψη κορτιζόλης προκαλεί συμπτώματα κόπωσης και ατονίας.

Ο δρ Στήβεν Μίλερ από το Πανεπιστήμιο της Βηθεσδά, εξηγεί ότι τα επίπεδα της κορτιζόλης κορυφώνονται μεταξύ 08:00 και 09:00 π.μ., μεταξύ 12:00 και 13:00 μ.μ. και πάλι μεταξύ 17:30 και 18:30 μ.μ. Αν λοιπόν καταναλώνουμε καφεΐνη όταν τα επίπεδα της κορτιζόλης είναι στην κορύφωσή τους, τότε αναπτύσσεται ανοχή στην καφεΐνη. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η καφεΐνη είναι λιγότερο αποτελεσματική στον οργανισμό μας ως προς την παραγωγή κορτιζόλης. Ο Μίλερ συμβουλεύει λοιπόν, να πίνουμε καφέ μεταξύ 09:30 και 11:30 π.μ., όταν τα επίπεδα της κορτιζόλης είναι μειωμένα και πριν αρχίσουν πάλι να ανεβαίνουν.

Πότε o καφές μειώνει τον ύπνο

Ξέρουμε επίσης ότι ο καφές προκαλεί αϋπνία σε ορισμένους ανθρώπους. Μια μελέτη από ερευνητές από το Ερευνητικό Κέντρο Διαταραχών του Ύπνου του Νοσοκομείου «Henry Ford» στο Μίσιγκαν των ΗΠΑ, με επικεφαλής τον δρ Κρίστοφερ Ντρέικ, ανέλυσε τις επιπτώσεις της καφεΐνης στον ύπνο, σε διάφορα χρονικά ορόσημα πριν από τον ύπνο το βράδυ.

Στη μελέτη πήραν μέρος 12 υγιείς άνδρες και γυναίκες που δεν έπασχαν από αϋπνία. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να ακολουθήσουν το σύνηθες πρόγραμμα ύπνου τους και να κρατούν ημερολόγιο, παράλληλα με τη χρήση συσκευών καταγραφής της διαδικασίας του ύπνου στο σπίτι τους.

Οι ερευνητές τους χορήγησαν χάπια καφεΐνης σε διάφορες δοσολογίες, που οι εθελοντές έπρεπε να πάρουν τρεις φορές την ημέρα για τέσσερις ημέρες. Ενώ το ένα χάπι περιείχε 400 mg καφεΐνης, τα άλλα δύο δεν περιείχαν καφεΐνη. Οι συμμετέχοντες έπρεπε να παίρνουν τα χάπια σε τρεις διαφορετικές στιγμές, ένα λίγο πριν κοιμηθούν, ένα τρεις ώρες πριν κοιμηθούν και ένα έξι ώρες πριν κοιμηθούν.

Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι οι συμμετέχοντες είχαν σημαντικές διαταραχές στον ύπνο τους. Τα χάπια που είχαν ληφθεί λίγο πριν τον ύπνο, τρεις ώρες νωρίτερα και έξι ώρες νωρίτερα μείωναν τον συνολικό χρόνο ύπνου, αλλά εντύπωση προκάλεσε το γεγονός ότι η κατανάλωση καφεΐνης έως και έξι ώρες πριν το νυχτερινό ύπνο, μείωνε κατά μία ώρα τη συνολική διάρκεια του.

Το συμπέρασμα των παραπάνω μελετών είναι ότι ο καφές πρέπει να πίνεται το πρωί πριν από τις 11 όταν είναι μειωμένα τα επίπεδα κορτιζόλης και να αποφεύγεται ακόμα και έξι ώρες πριν τον ύπνο το βράδυ.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn




Δείτε επίσης