Η ζάχαρη αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικό

zaxarh 44Για πολλά χρόνια οι επιστήμονες της διατροφής είχαν την τάση να κατηγορούν αποκλειστικά το λίπος για τα εμφράγματα και τα ισχαιμικά εγκεφαλικά αλλά και γενικότερα για την κακή κατάσταση της υγείας. Τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αλλάξει κάπως. Η εικόνα του λίπους έχει βελτιωθεί ­(υπάρχει και καλό λίπος τονίζουν οι επιστήμονες) ενώ τα “βέλη” έχει αρχίσει να δέχεται η ζάχαρη και ιδιαίτερα η φρουκτόζη.

Τώρα μια μεγάλη αμερικανική μελέτη, η οποία πραγματοποιήθηκε από ερευνητές στα Κέντρα Ελέγχου & Προλήψεως των Ασθενειών (CDC) των ΗΠΑ και δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό JAMA Internal Medicine, δείχνει ότι η κατανάλωση ζάχαρης, είτε από σακχαρούχα αναψυκτικά είτε από τις γλυκές τροφές, αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο για έμφραγμα και εγκεφαλικό ανεξάρτητα από την υπόλοιπη διατροφή.

Οι ερευνητές ανέλυσαν τα διατροφικά στοιχεία 42.880 ατόμων και κατέληξαν στο συμπέρασμα πως όσο περισσότερη ζάχαρη κατανάλωναν, τόσο περισσότερο κινδύνευαν να υποστούν σοβαρό καρδιαγγειακό επεισόδιο.

Όσοι λάμβαναν από τη ζάχαρη περισσότερο από 10% των θερμίδων τους είχαν 30% αυξημένο κίνδυνο να πεθάνουν από σοβαρό καρδιαγγειακό επεισόδιο μέσα σε 15 χρόνια. Και όσοι λάμβαναν από τη ζάχαρη πάνω από το 25% των θερμίδων τους, είχαν 175% αυξημένο κίνδυνο θανάτου από έμφραγμα ή εγκεφαλικό. Οι κίνδυνοι αυτοί ήταν ανεξάρτητοι από φύλο, φυλή, μόρφωση, φυσική δραστηριότητα, την υπόλοιπη διατροφή και το αν κάποιος είχε περιττά κιλά.

Σύμφωνα με τη μελέτη, επτά στα 10 άτομα προσλάμβαναν το 15%, κατά μέσο όρο, των ημερήσιων θερμίδων τους από τροφές όπως είναι τα αναψυκτικά με ζάχαρη, οι χυμοί φρούτων, τα γλυκά με βάση δημητριακά (λ.χ. μάφιν, κέικ, μπισκότα), τα γαλακτοκομικά επιδόρπια (κρέμες, παγωτά, τούρτες κ.λπ), σιρόπι καλαμποκιού υψηλής περιεκτικότητας σε φρουκτόζη, σιρόπι σφενδάμου, μέλι, μελάσα και καραμέλες. Ένα στα 10 άτομα λάμβαναν από τη ζάχαρη πάνω από το 25% των θερμίδων τους κάθε μέρα.

Σύμφωνα με τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ, ο μέσος Αμερικανός καταναλώνει περίπου 22 κουταλάκια του γλυκού ζάχαρη την ημέρα, τα οποία ισοδυναμούν με 350 θερμίδες.

Η ζάχαρη που περιέχεται σε πολλά επεξεργασμένα τρόφιμα και ποτά, κατηγορείται, επιπλέον, ότι προκαλεί παχυσαρκία, υψηλή αρτηριακή πίεση, αυξημένα τριγλυκερίδια, η χαμηλή καλή χοληστερίνη (HDL), λιπαρό συκώτι, αντίσταση στην ινσουλίνη και διαβήτη τύπου 2.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Δείτε επίσης